چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش امید بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر استثنایی(کمتوان ذهنی) دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد بود. روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی از نوع پیشآزمون_ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر استثنایی (کمتوان ذهنی) دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 94-1393 در شهر خرم آباد بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز دختر استثنایی دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد بود که با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 9 جلسه تحت آموزش امید قرار گرفتند، اما در این مدت گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در پایان از هر دو گروه، پسآزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو (2007) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش امید باعث کاهش فرسودگی تحصیلی و ابعاد آن میشود(P≤0/001). نتیجهگیری: بر این اساس به معلمان پیشنهاد میشود در طول دوره آموزش خود، به آموزش امید به دانشآموزانی که دچار فرسودگی تحصیلی میباشند، مبادرت ورزند.
Objective:The aim of this study was to investigate the effects of hope training on decrease academic Burnout of Exeptional Girl Students (mental retardation) of Khoramaabad Second Level of middle school.
Method:It is a experimental design with pre-test، post-test and control group. The sampling population of the present study included all exceptional girl students of Khoramaabad second level of middle school in the academic year of 2014-2015. By means of random selection number of 30 exceptional girl students were selected as samples of the present study and randomly assigned to two groups of experimental (n=15) and control group (n=15). The participants of experimental group were instructed about hope for nine sessions، yet the participants of control group received no intervention. Eventually، both groups took the post-test. The instrumentations were academic burnout questionnaire developed by Breso (2007). Subsequently، the data of this study were analyzed through multivariate analysis of covariance and by means of spss software version 19.
Results:The results revealed that hope instruction can reduce academic burnout and its dimensions (P<0/001).
Conclusion: Accordingly، it is recommended to teachers to embark on teaching hope students who are experiencing academic burnout during their training period to students.