چکیده:
اضطراب جدایی اختلالی است که ارتباط مستقیمی با سبک فرزندپروری و تنیدگی فرزندپروری دارد؛ و مداخله خانواده محور و بازی درمانی، برنامه جامعی است که شامل جلسات آموزشی برای والدین مبتنی بر بهبودبخشی روابط درونخانوادگی، برقراری تعامل سالم و مثبت درخانواده، کنترل پرخاشگری در خانواده، بررسی موانع ارتباطی در روابط همسران، تربیت سالم فرزندان؛ و جلسات بازی درمانی برای کودک میباشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخله خانواده محور و بازی درمانی، بر سبک و تنیدگی فرزندپروری مادران و نشانگان بالینی کودکان با اضطراب جدایی میباشد. ﭘﮋﻭﻫﺶ حاضر، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪﺍﯼ ﻧﻴﻤﻪﺗﺠﺮﺑﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﮔﻤﺎﺭﺵ ﺗﺼﺎﺩﻓﻲ ﺁﺯﻣﻮﺩﻧﻲ ﻫﺎ ﺩﺭ دو ﮔﺮﻭﻩ 14 نفره ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻭ کنترل، ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﭘﻴﺶﺁﺯﻣﻮﻥ ﭘﺲﺁﺯﻣﻮﻥ ﺍﺳﺖ. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه مراجعه کنندگان به یکی از مراکز مشاوره تهران میباشد که تشخیص قطعی اختلال اضطراب جدایی گرفتهاند. لذا، برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری در دسترس با گمارش تصادفی در گروهها استفاده شده است. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره، نشان داد که تفاوت معناداری بین سبک و تنیدگی فرزندپروری مادران و نشانگان بالینی کودکان با اضطراب جدایی، در دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. این مداخله، تاثیر معناداری بر سبک فرزندپروری و کاهش تنیدگی فرزندپروری مادران و نشانگان بالینی کودکان با اضطراب جدایی دارد.
Separation anxiety is a kind of disorder that has a direct relationship with parenting style. Family based
intervention and play therapy is a comprehensive program including training sessions for parents which
focus on improving interpersonal relationships, establishing a healthy and positive interaction in the family,
controlling family anger, investigating communication barriers in marital relationships, educating children
and providing play therapy for children. Objective of the present study was to investigate the effectiveness
of family based intervention and play therapy in parenting style and stress of mothers and clinical symptoms
of children with separation anxiety disorder. Present research is a semi-experimental study in which there
were two groups of 14 subjects along with pre-test and post-test. Statistical population of the present study
included all clients of a counseling centers in Tehran city who has been diagnosed with separation anxiety
disorder. Therefore, to select some samples, availability sampling method was used. Analysis of the
research data with multivariate covariance analysis method showed that there was a significant difference
between the parenting style and stress of mothers and clinical symptoms of children with separation anxiety
disorder in both experimental and control group. This intervention had a significant effect on the parenting
style of mothers and the reduction of parenting stress and it also reduced clinical symptoms in children with
separation anxiety disorder.