چکیده:
تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی ارتقای فرهنگ کتاب خوانی در میان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران انجام گرفت. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری، شامل دانش آموزان مقطع اول و دوم متوسطه شهر تهران (344586) است. حجم نمونه این تحقیق باتوجه به فرمول نمونه گیری کوکران 383 نفر برآورد شد و ابزار اندازه گیری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت سنجش روایی، پس از تایید روایی محتوا توسط خبرگان، میزان روایی سازه محاسبه و ارتباط سوالات و مولفه ها تایید شد. همچنین برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده (خانواده 98/ 0، رسانه ملی 97/ 0، کتابخانه 97/ 0 و محیط آموزشی 98/ 0) شد. یافته های تحقیق نشان داد که خانواده با مولفه های ضرورت و پایگاه خانواده به ترتیب با میزان اثر (17/ 1) (79/ 0)، رسانه ملی با مولفه اطلاع رسانی با میزان اثر (82/ 0)، کتابخانه ها با مولفه های توسعه کمی و کیفی به ترتیب با میزان اثر (04/ 1) (82/ 0) و در نهایت محیط آموزشی با مولفه های تشویق به مطالعه، ایجاد احساس نیاز به مطالعه در دانش آموزان و باور به تاثیر کتاب در رشد فردی و اجتماعی به ترتیب با میزان اثر (81/ 0) (45/ 0) (47/ 0) در فرهنگ مطالعه آنان موثر هستند. همچنین یافته ها نشان داد زنان به نسبت مردان به توسعه کمی کتابخانه ها و پایگاه اجتماعی خانواده اهمیت بیشتری داده اند.
This article aim to present a model for promoting book-reading culture among high- school students in Tehran. It uses a descriptive research method and a kind of survey. Its statistical population included first and second grade students of high schools in Tehran (respective 344 and 486 students). The sample size of this study was 383 people according to Cochran sampling formula. Its measuring tool was researcher made questionnaire. To measure validity، at first content validity was confirmed by experts and then relationship between questions and factors was approved. Also to assess its reliability، the authors used Cronbach's alpha coefficient (family 0/98، national media 0/97، library 0/97 and learning environment 0/98). The results showed that family factor with rate effect of (1/17) (0/79)، national media factor with rate effect of (0/82)، library factors including quantitative and qualitative development with rate effect of (1/04) (0/82) and educational environment factor with the components of encouraging of students to study، making them feel the need to study and to believe in the effects of books on individual and social growth respectively with rate effect of (0/47) (0/45) are effective in reading culture. Findings also showed that women more than men are sensitive to quantitative development of library and social status of family.