چکیده:
زمینه: در عصر دانایی، نوآوری و ایجاد انگیزه برای آن یکی از ضروریات اصلی سازمان¬ها است. در این فرایند توسعه نظام مالکیت معنوی و دانش ثبت شده نقشی اساسی به عهده دارند.
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر توسعه نظام مالکیت معنوی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (اداره ثبت شرکت¬ها و اداره مالکیت معنوی تهران) بر نوآوری در صنعت از طریق اثر میانجی¬گری ایجاد انگیزه در صنعت است.
روش: پزوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از نوع مطالعهای توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش 330 نفر از کارکنان شاغل در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (اداره ثبت شرکت¬ها و اداره مالکیت معنوی تهران) که حجم نمونه 180 نفر با استفاده از فرمول کوکران به روش تصادفی متناسب با حجم جامعه است. ابزار جمع¬آوری دادهها پرسشنامه 25 سوالی محققساخته برای سنجش روابط بین متغیرهای پژوهش است که روایی آن به دو روش محتوایی و سازه و پایایی پرسشنامه¬¬ با استفاده از روش آلفای کرونباخ (935/0) تایید شده است. نرم افزار مورد استفاده نرم افزاز SPSS 22و Amos 21 است.
یافته¬ها: نتایج حاصل پژوهش نشان داد که اگرچه مالکیت معنوی بر نوآوری در صنعت به شکل مستقیم تاثیر معناداری نداشته است، با این حال توسعه نظام مالکیت معنوی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (اداره ثبت شرکت¬ها و اداره مالکیت معنوی تهران) بر نوآوری در صنعت از طریق نقش میانجیگر ایجاد انگیزه در صنعت تاثیر غیرمستقیم معنادار و مثبتی دارد.
نتیجه گیری: اجرای سیستم مدیریت نوآوری نیازمند ایجاد انگیزه¬ها از سوی مدیران است. در این فرآیند توسعه نظام مالکیت معنوی و دانش ثبت شده می¬تواند نقش مهمی را ایفاء نماید
The aim of this paper is investigating the effect of intellectual property development on innovation in industry by the mediating role of creating incentives in industry in organization for Registration of Deeds and Properties based on descriptive- correlational study. Statistical population including 330 persons of employees in organization for Registration of Deeds and Properties (intellectual property office in Tehran). The sampling volume by using of Cochran formulas and based on stratified random sampling appropriate to population size was determined 180 persons. Data gathering instrument is a 25 questions questionnaire to measure the relationship between paper variables. The validity of this paper was confirmed by content and construct validity and it reliability was confirmed by chronbakh-alfa (0.935). Data analyzing were done by Amos21 software and structural equation modeling. The results showed that although intellectual property has not a direct effect on industry innovation, developing intellectual property affects innovation via mediating role of creating incentives and indirect effect in organization for Registration of Deeds and Properties.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین پژوهش با این سؤال آغاز میشود که آیا: توسعه نظام مالکیت معنوی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (اداره ثبت شرکتها و اداره مالکیت معنوی تهران) بر نوآوری صنعت از طریق نقش میانجیگری ایجاد انگیزه در اشخاص حقیقی/حقوقی تأثیر دارد؟ مالکیت معنوی در معنـای وسـیع کلمـه عبارتـست از حقـوق ناشـی از آفـرینش و خلاقیت های فکری آفریننده در زمینه های علمی، صنعتی، ادبی و هنـری کـه از راه دانش، هنر یا ابتکار به وجود می آید(رفیعی رشت آبادی و همکاران، 1397).
بحث و نتیجه گیری در خصوص فرضیه اصلی پژوهش در رابطه با نقش میانجیگری «ایجاد انگیزه در صنعت» در روابط بین متغیرهای «توسعه نظام مالکیت معنوی» و «نوآوری در صنعت» نشان میدهد که با توجه به ضریب تأثیر غیرمستقیم 558/0 در رابطه بین دو متغیر و سطح معناداری 045/0 که کمتر از 05/0 بوده و همچنین مقدار بحرانی که به میزان 367/2 بدست آمده و بیشتر از 96/1 است، لذا فرض صفر در این رابطه رد شده و فرض یک با اطمینان 95 درصد تأیید میشود.
با توجه به اثبات فرضیات پژوهش در خصوص نقش میانجیگر ایجاد انگیزه در رابطه بین توسعه نظام مالکیت معنوی و نوآوری در صنعت و سایر نتایج فرضیههای فرعی که در بالا به آن اشاره شد، به نظر میرسد که مدیران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (اداره ثبت شرکتها و اداره مالکیت معنوی تهران) بایستی در راستای بهبود وضعیت نوآوری و توسعه ایدهپردازی و خلاقیت در صنعت، نسبت به توسعه نظامند مؤلفههای مالکیت معنوی در بین صنایع اقدام لازم را صورت دهند تا از این طریق ضمن بالا بردن انگیزه و سطح روحیه کارآفرینی و ایدهپردازی و خلاقیت در صنایع، نوآوری را در حد قابل توجهی افزایش دهند."