چکیده:
این پژوهش با هدف پیشبینی نشانههای درونیسازی و برونیسازی نوجوانان بر اساس محتوا و فرایند خانواده آنان انجام شد. به این منظور 295 دانشآموز (148 دختر و 147 پسر)، با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای از مدارس مناطق 6 و 10 شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامة خودگزارشدهی نظام سنجش مبتنی بر تجربة آشنباخ (آشنباخ و رسکورلا، 2001)، مقیاس محتوای خانواده (سامانی، 1387) و مقیاس فرایند خانواده (سامانی، 1387) پاسخ دادند. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین زیرمقیاسهای محتوا و فرایند خانواده و نشانههای درونیسازی و برونیسازیشدة نوجوانان رابطۀ معنادار وجود دارد. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام نشان داد که بر اساس مؤلفههای محتوا و فرایند خانواده میتوان 22 درصد واریانس نشانگان درونیسازی و 14 درصد واریانس نشانگان برونیسازی را در نوجوانان پیشبینی کرد. با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد هر گونه نارسایی در فضا و شرایط روانشناختی خانواده از قبیل کنشهای خانوادگی و ظرفیتهای موجود در خانواده، آثار زیانباری بر رفتار و سلامت روانی فرزندان میگذارد و با توجه به شرایط ویژۀ نوجوانان بروز مشکلات رفتاری را در آنها تسهیل میکند.
he aim of the current study was to predict internalizing and externalizing symptoms from the content and process of family
among adolescence. Two hundred and ninety five students (148 females, 147 males) were selected from schools in districts
6 and 10 of Tehran by the cluster sampling method. The participants completed the Youth Self-report (YSR; Achenbach & Rescorla,
2001), the Family Content Scale (SFCS; Samani, 2008) and the Family Process Scale (SFPS; Samani, 2008). The results of the
Pearson correlation coefficient indicated that family content and family process significantly related to internalizing and externalizing
symptoms. The results of stepwise regression analysis indicated that the content and process of family subscales accounted for 22%
and 14% variances of the internalizing symptoms and the externalizing symptoms, respectively. The findings suggested that any
deficiency in family psychological conditions such as family functions and families capacities could have detrimental effects on
behavior and mental health of children. It is argued that as adolescence is a special period these deficiencies may facilitate developing
of behavioral problems in adolescents.