چکیده:
پژوهش حاضر باهدف معرفی یک سیستم هزینه یابی مناسب جهت تخصیص اعتبارات و آگاهی از هزینه های واقعی اطلاعات مناسبی در اختیار مدیران و برنامه ریزان بخش آموزش پزشکی قرار میدهد.
روش بررسی: در این مطالعه هزینه های صورت گرفته در داخل دانشکده در سال تحصیلی 86-1385 مورد تحلیل قرار گرفته و در دو سناریوی مختلف هزینه تمام شده ارائه واحدهای درسی و تربیت دانشجو در گروههای آموزشی محاسبه گردیده اند. روش مورد استفاده هزینه یابی بر مبنای فعالیت می باشد که در آن پس از آنالیز فرایند و فعالیت، واحدهای اداری و آموزشی دانشکده در سه گروه مراکز فعالیت بالاسری، میانی و نهایی طبقه بندی شده و هزینه های صورت گرفته با استفاده از مبناهای مناسب، بین واحدهای مختلف و نهایتا بین دانشجویان و واحدهای درسی توزیع گردیده اند. رویکرد تسهیم هزینه های بالاسری یکطرفه میباشد. محاسبات از طریق نرم افزار اکسل 2003 صورت گرفته است. جهت کنترل دقت و صحت محاسبات از تراز سالانه استفاده گردید.
یافته ها: پس از انجام محاسبات نهایی در سناریوی اول هزینه تمام شده ارائه یک واحد درسی در دانشکده به طور متوسط 8693137 ریال و متوسط هزینه تمام شده تربیت دانشجو 18148974 ریال محاسبه گردید. متوسط هزینه ارائه یک واحد درسی در سناریوی دوم 8902854 ریال و هزینه تربیت دانشجو 18586807 ریال محاسبه گردید. در هر دو سناریو هزینه تمام شده تربیت دانشجو در مقطع دکترای مدیریت اطلاعات بالاترین مقدار56566092 و در رشته کارشناسی مدارک پزشکی پایین ترین مقدار 7760748 ریال می باشد.
نتیجه گیری: بررسی اطلاعات مالی دانشکده مدیریت نشان می دهد مشکلات موجود در سیستم حسابداری دولتی همچنان به قوت خود باقی بوده و نیازمند ایجاد اصلاحات زیربنایی میباشد، ثبت و جمع آوری اطلاعات به صورت اسناد دست نویس توان پاسخگویی به نیاز های محاسبات هزینه یابی به نحوی که در دوره های مختلف اطلاعات مفید برای مدیران فراهم کند، نمی باشد. علت بالا بودن هزینه در مقاطع بالاتر ارتباط نزدیکی با عواملی مانند تعداد کم این دانشجویان، امکانات آموزشی خاص دوره های تحصیلات تکمیلی، استفاده از اساتید با درجه علمی بالاتر، سهم بالای امکانات پژوهشی نسبت به سایر دانشجویان و پرداخت مساعدت تحصیلی از طرف وزارت بهداشت به دانشجویان مشمول بورسیه عام دارد.