چکیده:
در این نوشتار با بررسی سیر پیدایش علوم انسانی جدید و انتقال علوم انسانی
که در ادیان به آن پرداخته میشد، به مکاتب فلسفی تجربه گراء به عنوان سیری
مرموز و حساب شده، به چرایی لزوم بازنگری در علوم انسانی پرداخته شده است.
در این سیر» نخست ادیان تحریف شده به جای ادیان حقیقی پدید آمدند و
سدههای پیاپی مطالب خرافی و دور از عقل و منطق را به نام دین و مذهب رواج
دادند. علم و تحقیقات علمی در منظر دین کلیسایی، جرم شناخته میشد. علوم
انسانی رایج با ماهیت کمی؛ ظاهربین وقدرت طلب آن در جوامع اسلامی همراه با
مبانی سکولا رآن به عنوان علم جدید بهرهبرداری میشوند. در این علوم» وافعیت
پدیدارهای انسانی و پدیدههای طبیعی، تحریف و دگرگون میشود و انسان از
مقام والا و ارزشهای انسانی خود تنزل کرده و هم شان طبیعت مادی تلقی
م یگردد.
مشکل ما با علوم انسانی رایج، در حوزه مبانی، اهداف، روش و کاربرد
است. باید نعریف انسانی از قرآن و منابع اصیل روایی شود. علوم موجود.
مبتنی بر میانی نظری است و علوم سرشار از ارزشهای آگاهانه و نا آگاهانه است.
علوم انسانی عصر ما بر اساس پیشفرضهایی دربارهی انسان، جهان، معرفتشناخت او در بارهی وافعیات است که دانشمندان علوم تجربی در عصر جدید
بدان دست یافتهاند.
و در نتیجه، با ارائه کا رآمدی علوم در خدمت بشر جدید در دنیای جدید» انسان
معنا و مقهوم حقیق خود را بیاید.
In this article the researcher tries to consider of the new human Science trends and the transmission of Humanities which paid attention on different religions and experimentalist school as a secret and calculated trend to the necessity of reconsideration in humanism. In this trends first distorted religions appears and following centuries creat Widespread havocs far away Common sense and logic under the name of religion، faith، debt. Science and scientific research was considered guilt and crime. And new human Science with quantitative nature، ostensible superficial and ambitious sovereignty along with adulterous and secular principles in Islamic societies introduced as a new Science. In this Science the reality of human being visibilities and natural phenomena are being distorted and human beings from their altitude positions and values deteriorate and their corporeal nature will be appropriate. Our problems with the new human Science are principles، purposes، procedures and usages. Human definitions should be taken from Koran and justifiable and original sources. The existent Sciences are based on theoretical principles and knowledge is abundant from conscious and unconscious values. Our human Science era is based on pre- suppositions about humans، universe، cognition، recognition about objectivities that Experimental Science achieves them. In his trends، we should vicissitude new human Science with theoretical principles: Theories with correct principles and Orientation. As an outcome، Science can find its position in a new world with a new purport and sense.