چکیده:
تبلیغ دین، هی چگاه محصور در مکان و زمان و ابزار خاصی نبوده، مبلّغان دین اسلام از گذشته تاکنون، از هر فرصتی برای تبیین معارف اسلام بهره برده اند. پیش از این، منبر، یکی از موثرترین و قدیم یترین ابزارهای تبلیغ دین محسوب می شد که البته هنوز هم با وجود گسترش شبکه های اجتماعی، جایگاه خاصی در بین مردم دارد؛ اما با پیشرفت تکنولوژی و استقبال مردم از ابزارهای جدید رسانه ای و تبلیغاتی، به خصوص فضای مجازی، ضرورت بهره گیری از آنها در کنار سایر فعالیت های تبلیغی ضروری به نظر می رسد. این نوشتار، در صدد است ضمن واکاوی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی، به بیان دیدگاه های ایشان در مورد ضرورت و نقش روحانیون در این فضا بپردازد.
خلاصه ماشینی:
این، مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلادهاش کو؟ بگویند سفارش کردهایم آهنگر قلاده را بسازد!» (خبرگزاری فارس، 1391) رهبر معظم انقلاب، پدیده نوین فضای مجازی را از بزرگترين نمادهاى تحول جهانى در چند دهه اخير و از امتیازات برجسته عصر حاضر معرفی میکنند و در دیدار طلاب حوزههای علمیه استان تهران در تاریخ 6 شهریور 1396، بر لزوم بهرهگیری صحیح از این ابزار کارآمد تأکید میکنند: «یکی از خصوصیات ممتاز دیگر امروز، آمادهبودن وسایل رساندن پیام است؛ همین فضای مجازی که این برادرمان بهتفصیل و خیلی خوب بیان کردند و تعبیر خوبی است که ایشان کرد و به ذهن بنده هم اتّفاقاً همین تعبیر قبلاً رسیده بود که "اسمش فضای مجازی است؛ درحالیکه واقعاً فضای حقیقی است"؛ یعنی این فضا درون زندگی بسیاری از مردم حضور دارد.
در این خصوص، رهبر معظم انقلاب از فضای مجازی به عنوان یکی از چالشهای پیش روی نظام یاد میکند و نقش علما و روحانیون را در برخورد با روشهای تبلیغی دشمن، بسیار مهم و حیاتی دانسته و آنها را برای مقابله با روشهای پیچیده و گسترده تبلیغی دشمن به صحنه فرا میخواندند.
ایشان در تاریخ 16 شهریور 1395 با اشاره به اهمیت این موضوع، در جلسه درس خارج فقه خود تأکید میکند: «حوزههای علمیه و روحانیون باید با شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصتهای آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند.
رهبر معظم انقلاب در این خصوص حوزههای علمیه و روحانیون را به استفاده از فرصتهای فضای مجازی و حضور فعال و اثرگذار در آن، به منظور تبیین معارف و مفاهیم اسلامی توصیه میکند.