چکیده:
در این مطالعه تاثیر سرمایه روانشناختی بر تسهیم دانش با میانجیگری احساس امنیت روانشناختی بررسی شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان غیر هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف به تعداد 584 نفر بودند که نمونه ای به حجم 234 نفر انتخاب شد. به منظور گردآوری داده ها از سه پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران، احساس امنیت روانشناختی ادمونسون و رفتار تسهیم دانش هوف و ریدر استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوا تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب 78/0، 71/0 و80/0 بود. نتایج تحقیق نشان داد که متغیر سرمایه روانشناختی بر احساس امنیت روانشناختی و تسهیم دانش تاثیر معنادار دارد. همچنین احساس امنیت روانشناختی بر تسهیم دانش تاثیر معنادار دارد. نتایج حاکی از تاثیر سرمایه روانشناختی بر تسهیم دانش با میانجی احساس امنیت روانشناختی بود. الگوی تجربی به دست آمده از تحلیل داده ها تا حد زیادی منطبق با مدل مفهومی پژوهش بود.
The impact of psychological capital on knowledge sharing and the mediating role of percieved pschological safety is investigated in this study. The research method was a descriptive survey. The population included non-faculty employees of Sharif University of Technology. A sample of 234 individuals were selected. In order to collect data، three questionnaires were used، including Psychological Capital of Luthans et al.(2007)، Percieved Psychological Safety of Edmondson(1999) and Knowledge Sharing of Hooff and Ridder(2004). Questionnaires validity was confirmed by using content validity and their reliability was calculated 0.78، 0.71 and 0.80 respectively using Cronbach's alpha. The results showed that psychological capital had a positive and significant impact on percieved psychological safety and knowledge sharing. In addition، the significant impact of psychological safety on knowledge sharing was confirmed. The results also indicated that percieved psychological safety mediates the impact of psychological capital on knowledge sharing. The Empirical model extracted from data analysis is largely consistent with the conceptual model.
خلاصه ماشینی:
سرمايه روانشناختي ، تسهيم دانش ، احساس امنيت روانشناختي ، دانشگاه صنعتي شريف مقدمه درحال حاضر، دانش به عنوان منبع اقتصادي براي سازمان در نظر گرفته ميشود ,Rehman) (٢٠١١ ,Amin &Mahmood, Salleh و مزيت رقابتي پايدار در اقتصاد پويا و رقابتي فراهم ميکند(٢٠١٠ ,Noe &Wang ).
اهميت احساس امنيت روانشناختي براي ترويج و ارتقاي يادگيري و تسهيم دانش در محيطهاي کاري سنتي ، تيمهاي پروژه اي و کارگاههاي توليدي به رسميت شناخته شده (٢٠١٠ ,Chen &Zhang, Fang, Wei )، وليکن اهميت اين مسئله در محيطهاي آموزشي بررسي نشده است و بنابراين ، در بخش ديگري از اين مطالعه نقش احساس امنيت روانشناختي در تسهيم دانش در دانشگاه صنعتي شريف بررسي شد، چرا که اين دانشگاه از يک سو، ميتواند به عنوان يک ملاک فرايندي نشان دهنده وضعيت و سطح رشد و توسعه جامعه به حساب آيد و از سوي ديگر، به عنوان يک شاخص پيش بيني کننده امکان و زمينه رشد و توسعه جامعه در آينده تلقي شود.
لذا، اين پژوهش با هدف بررسي تأثير سرمايه روانشناختي و احساس امنيت روانشناختي به عنوان دو اهرم کليدي براي تسهيم دانش ميان کارکنان غيرهيئت علمي دانشگاه صنعتي شريف انجام شد.
علاوه بر اين ، نتايج تحقيقات تأثير مثبت سرمايه روانشناختي بر نگرشها، رفتارها و عملکرد کارکنان را نشان دادهاند & Bergheim, Eid, Hystad, Birkeland Nielsen, Mearns, Larsson) (٢٠١٣ ,Luthans.
نتايج تحقيق ماتزلر و همکاران & Matzler, Renzl, Muller, Herting) (٢٠٠٨ ,Mooradian نشان داد که ويژگيهاي ثابت افراد مانند سازگاري ، وجدان گرايي و گشودگي تسهيم دانش را تحت تأثير قرار ميدهد.
نتايج نشان داد که تأثير احساس امنيت روانشناختي بر تسهيم دانش مثبت و معنادار است .