خلاصه ماشینی:
"در ینجا به دسته ی دیگر ز مقاله هایی که در سال های خیر همانند هم ساخته می شوند هم باید شاره کرد: ز دو، سه دهه پیش که نظریه های گوناگون دبی به د نشگاه های ما ر ه یافته و تاکید بر روشمندی مقاله ها و خو نش متن برپایه ی نظریه های جدید قوت گرفته ست، بسیاری ز مقاله هایی که در مجله های د نشگاهی دبیات نوشته می شود، متاثر ز ین فضاست.
گر نقد دبی مروز عبارت باشد ز تحلیل متن و کشف ظرفیت های موجود در متن، چگونه ممکن ست بدون ذهن خلاق به کشف لایه های پنهان رسید؟ تقویت درک زیبایی شناسی در مرکز آموزشی ما بر دوش کتاب های بلاغی گذ شته شده ست؟ ما کتاب های بلاغی گذشته ی ما در تقویت حس و درک زیبایی شناسانه ی مخاطبان خود بسیار ناکارآمدند.
ست و مروزه دیگر سر یش شعر به شیوه ی سخن سر یانی چون نظامی، عطار، مولوی، سعدی و حافظ پسند هیچ صاحب ذوقی نیست؟ ما پرسش ین ست که چر هنوز شعرهای ین بزرگان ز پرخو ننده ترین شعرها هستند؟ آ یا معنای ین پدیده ین ست که ساختارهای ذهنی و زیبایی شناختی ین مردم همچنان کهنه مانده و تغییر نکرده یا ر ز دیگری در ینجا نهغته ست؟ چر متن هایی که در جهان گذشتگان که جهانی دیگرگونه بوده، تولید شد ٠ ، مروز هم همچنان مصرف می شود."