خلاصه ماشینی:
"افق تفکر نوجوانان دکتر عطیه سادات صابری مقدمه همیشه گفته شده است: «افرادی که انگیزۀ ذاتی دارند، نسبت به افرادی که از مشوقهای بیرونی برخوردارند، بیشتر علاقه دارند که زمان و توان خود را صرف خلق ایدهها و موارد جدید کنند» ( جیونس، 1394: 16 ) و نوجوانان دانشآموز «باید بیاموزند که خودشان معمار آموزش و پرورش باشند» (باقریان، 1393: 5 ) و داشتن تفکر از این رو بسیار مهم است و به خصوص میتواند تفکر انتقادی1 و «یادگیری برای آموختن، زیستن، به کار بستن و با هم زیستن» و حل مشکل و دشواری2 (یادگارزاده، 1393: 29) را پوشش دهد.
نوجوان در مسیر فکری خود در مییابد که باید به فکر بهتر کردن شرایط زندگی انسانها بود و انسانها برای تفکر بهتر نیازمند درک یکدیگر و گفتوگوی مناسباند و ریشۀ معرفت، عقل انسانهاست و خردگرایی، اساس رشد فکری انسانها را تشکیل میدهد."