چکیده:
امنیت ملی مهمترین عنصر تداوم حاکمیت و معرف پیشرفت در رابطه دولت و ملت میباشد. جمهوری اسلامی ایران، با ارائه نظریه مردمسالاری دینی بهعنوان جایگزین و رقیبی برای گفتمان هژمون لیبرال-دموکراسی غرب، توانسته است علیرغم تمامی تهدیدهای داخلی و فشارهای بینالمللی به حیات خود ادامه دهد. پرسش مقاله این است که حفظ امنیت و استمرار حیات نظام جمهوری اسلامی ایران معلول چه عواملی است؟ در مقام پاسخ به این پرسش فرضیه مقاله بر این مبنا قرارگرفته است که «قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران» بهعنوان مهمترین مقوم راهبرد امنیتیِ واقعگرا- عملگرای نظام جمهوری اسلامی ایران، عامل اصلی پایداری و تداوم این نظام در عرصه بینالمللی بوده است. ارتقای قدرت نرم جمهوری اسلامی، امکان اشاعه آرمانهای انقلاب اسلامی را در فراتر از مرزهای ملی فراهم نموده است. مبنای این قدرت نرم به معنای توانایی نفوذ عینی در رفتار دیگر بازیگران بدون تهدید آفرینی و یا پرداخت هزینه محسوس در نظریه مردمسالاری دینی با شاخصههایی چون فرهنگ گرایی و استقلالطلبی تجلییافته است. نوشتار پیش رو بر مبنای خوانش جوزف نای ازنظریه قدرت نرم به دنبال اثبات فرضیه خویش است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی– تحلیلی با استفاده از ابزار کتابخانهای میباشد.
خلاصه ماشینی:
پرسش مقاله این است که حفظ امنیت و استمرار حیات نظـام جمهـوری اسـلامی ایران معلول چه عواملی است ؟ در مقام پاسخ به این پرسش فرضیه مقالـه بـر ایـن مبنا قرارگرفته است که «قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران» به عنوان مهم ترین مقوم راهبرد امنیتی واقع گرا- عمل گرای نظـام جمهـوری اسـلامی ایـران، عامـل اصـلی پایداری و تداوم این نظام در عرصه بین المللی بـوده اسـت .
٤. نظام مردمسالاری دینی جمهوری اسلامی در شرایطی که تمدن غرب باهدف به حاشیه راندن فرهنـگ هـای ملـی و دینـی سـایر جوامع و نفوذ در اداره امـور جهـانی از طریـق اسـتیلای فرهنـگ لیبـرال- دموکراسـی به عنوان فرهنگ جهانی اقدام نموده است انقلاب اسـلامی بـا هـدف اعـتلای اسـلام و احیای ارزش های معنوی و به منظور استقلال همه جانبه کشور و تعامل با سایر ملل بـه پیروزی رسید و با تأسیس جمهوری اسلامی نظام مبتنی بـر مـردمسـالاری دینـی را در برابر مکاتب لیبرال-دمکراسی و سوسیال-دمکراسی مطرح نمود.
ایده مردمسالاری دینی به خوبی در چارچوب کسب امنیت از طریق قدرت نرم قابـل تحلیل است با ذکر این نکته که در حالیکه منابع و ابزارهای قـدرت سـخت در تمـامی کشورها تقریباً مشابه است اما بنیانها و ساز و کارهای خلق قدرت نرم مختلف اسـت زیرا قدرت نرم میتواند جلوههای مختلفی داشته باشد چنانچه برای خود مقوله امنیـت نیز طیف تعریف های متنوعی از سوی اندیشمندان ارائه شده که از وضعیت هـای کـاملاً ذهنی و احساسی تا موقعیت های کاملاً بیرونی و عینی را در برمیگیـرد(مانـدل، ١٣٧٧: .