چکیده:
انسان به عنوان موجودی که سرشتی اجتماعی دارد و ذاتا به دنبال سعادت و کمال است، نیازمند بستری مطلوب برای نیل به اهداف عالیه خود می باشد. جامعه در پرتو حکمت، بهترین زمینه برای ظهور و بروز استعدادهای بالقوه در انسان است تا بتواند با به فعلیت رساندن آن قوا به کمالات والای انسانی دست یابد. فارابی به عنوان موسس فلسفه اسلامی، با بهره گیری از منابع وحی و تعالیم دین مبین اسلام، ایده مدینه فاضله را درجهت اعتلای مقامات انسانی مطرح کرد. از دیدگاه معلم ثانی فقط از راه جامعه حکمت محور می توان به سعادت حقیقی دست یافت. پژوهش پیش رو با تحقیق در آثار فارابی، به تبیین جایگاه اساسی حکمت در مدینه فاضله می پردازد و پس ازآن ضرورت حکمت را در جایگاه شهروندان و حاکم مدینه بررسی کرده، درپایان نیز مدل مطلوب حکومت از دیدگاه او را مطرح می کند.
Due to his social innate nature and inner inclination towards perfection and salvation، man seeks for an appropriate ground to attain his lofty ideals. In the light of wisdom، a society may provide the best ground for all human beings in order for them to develop their potentialities in the course of their lofty perfections. Making use of the Islamic teachings and revelation and as the founder of the Islamic philosophy، Alfarabius went to propose the idea of his utopia in the course of elevating man to the highly positions. Alfarabius argues that merely a wisdom-centered society may attain the true happiness. In their research into Alfarabius' works، the authors have explained the chief status of wisdom in that utopia، the necessity of it for both the citizens and the governor، and in the end they set forth Alfarabius' ideal government.