چکیده:
شکلگیری روشهای جدید مدیریتی (که بر پایه کیفیت، سرعت و پیمانهای همکاری بنا شدهاند) باعث گردیده تا سازمانها از فعالیتهای جاری به برنامههای توسعهای، با استفاده از روشهای نوین مدیریتی چون برونسپاری روی آورند. هدف این پژوهش اولویتبندی دروس مهارتی رشته مرزبانی برای برونسپاری است. این پژوهش از نوع آمیخته و جامعه آماری آن شامل کلیه خبرگان، کارشناسان و مدیران دانشگاه و ناجا می¬باشد، که دارای تجربه و تخصص درزمینه مرزبانی و نیز آشنا با آموزش و موضوع برونسپاری هستند. نمونه آماری این پژوهش در دو مرحله کیفی و کمی پژوهش به ترتیب شامل 13 و 20 نفر بود که به شکل هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی علاوه بر بررسی اسناد و مدارک و ادبیات نظری و... شامل مصاحبههای عمیق و توزیع پرسشنامه محقق ساخته برای شناسایی معیارهای برونسپاری بود. روش تجزیهوتحلیل به کار رفته در این پژوهش؛ روش دلفی فازی، روش آنتروپی شانون و نیز روش تاپسیس است. یافتههای این پژوهش از میان 50 معیار اصلی برای تصمیمگیری در خصوص برونسپاری مهارتهای رشته مرزبانی منجر به نهایی سازی 17 معیار گردید. این معیارها در طراحی پرسشنامه زوجی تاپسیس جهت اولویتبندی دروس مهارتی رشته مرزبانی مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که سه مهارت کلیدی رشته مرزی که در اولویت برونسپاری قرار دارند به ترتیب عبارتاند از «بهکارگیری تجهیزات کنترل مرز»، «بهکارگیری جنگافزارهای نیمه سنگین» و «مهارت درگشت مرزی» و اولویت آخر جهت برونسپاری نیز مهارت «رزم انفرادی و تاکتیک گروه» است.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره ١: معيارهاي برون سپاري (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) پيشينه پژوهش با بررسـي پـژوهش هـاي انجـام شـده ، گـرايش بـه بـرون سـپاري در سـاير رده هـاي ناجـا نيـز موردتوجه قرارگرفته است ، ازجمله : خوش زاد (١٣٩٢)، در پژوهشي تحت عنوان «طراحي نظام برون سپاري فعاليـت هـاي پلـيس آگاهي» با تعيين تعدادي از معيارهاي برون سپاري، فعاليت هاي پليس آگـاهي ناجـا را مـورد تجزيه وتحليل قرارداده و تعدادي از آن ها را براي برون سپاري مناسب دانسته است ؛ حسينيان و مهري (١٣٩١) در پژوهشي با عنوان «امکان سنجي برون سپاري برخي از وظـايف پليس آگاهي ناجا» به اين نتيجه رسيدند که برون سپاري تعدادي از اين خدمات امکـان پـذير است و ميتوان برخي از وظايف اجرايي پليس آگاهي ناجا را بـرون سـپاري کـرد.
حاج عليان (١٣٩٠) در پژوهشي با عنوان «طراحي الگوي تصميم گيـري بـراي بـرون سـپاري فعاليت هاي مديريت منابع انسـاني در صـنعت نفـت » پـس از اسـتخراج معيارهـا، دو فعاليـت آموزش هاي تخصصي و استخدام را از مجموع فراينـدهاي مـديريت منـابع انسـاني انتخـاب کرد و با استفاده از تکنيک تاپسيس فازي عملکرد معيارها نسبت به هر فعاليت فرعـي تعيـين گرديد و در انتها نتيجه گرفت که فعاليـت طراحـي سـؤالات آزمـون اسـتخدامي، برگـزاري آزمون استخدامي، تصحيح پاسخ نامه ها و اعلام نمرات قابل برون سپاري است .
جدول شماره ٢: ترکيب اعضاي گروه دلفي فازي (به تصویر صفحه رجوع شود) براي اولويت بندي دروس مهارتي رشته مرزبـاني بـا توجـه بـه شـاخص هـاي اسـتخراج شـده پژوهش و توزيع پرسشنامه دوم نيز گروهي از خبرگان و صاحب نظران امر آموزش دانشگاه علوم انتظامي امين و ناجا و مرزباني به تعداد ٢٠ نفر به شکل هدفمند انتخاب شدند.