چکیده:
با توجه به مسائل مختلف ترافیکی داخل شهرها و تغییرات لحظهای در وضعیت عبور و مرور خودروها همواره مشکلات خاص تردد برای خودروهای پلیس که زمان رسیدن به محل وقوع جرم برای آنها نقش حیاتی را دارا است، وجود دارد. بنابراین، هدف از این پژوهش، طراحی سامانهای هوشمند برای کنترل و مدیریت بهینه خودروهای پلیس است. در این پژوهش، ابتدا عوامل تاثیرگذار در رفتار حرکتی خودروهای پلیس شناسایی شده، سپس، بهمنظور دستیابی به سامانه موردنظر، این عوامل در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی و از طریق قابلیت تحلیل شبکه مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سامانه مدیریت هوشمند خودروهای پلیس، در زمینههایی همچون ارجاع نزدیکترین خودرو پلیس به محل حادثه، ارجاع در دسترسترین خودرو پلیس به محل حادثه با توجه به ترافیک، ارجاع چندین خودرو پلیس به محل حادثه با توجه به ترافیک، اعمال محدودیتهای رفت و آمد در ارجاع خودروهای پلیس، ارجاع همزمان خودروهای پلیس به محل وقوع چندین حادثه بهصورت همزمان و شناسایی مناطق تحت پوشش هر خودروی پلیس از کارآیی لازم برخوردار است. با توجه به کارآیی سامانه در زمینههای فوقالذکر، ایجاد پایگاه داده گسترده در داخل کشور جزو الزامات استقرار این سامانه است. همچنین، با توجه به پیچیدگی شبکه معابر شهری و تغییرات لحظهای که در وضعیت خیابانها و معابر رخ میدهد، میبایست بستری فراهم شود تا اطلاعات معابر در یک پایگاه داده یکپارچه گردآوری شود.
خلاصه ماشینی:
"برای ایـن کـه بتـوان نقـاط کـور را بهتـر شناسایی کرد و درک بهتری از وضعیت موجود داشت ،سامانه این امکان را در اختیـار ما می گذارد که محدوده تحت پوشش را به صورت پلی گونی نشان دهد که در شکل زیر نمایش داده شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١٣- شناسایی منطقه تحت پوشش خودروهای پلیس به صورت پلی گونی بنابراین ، سامانه این امکان را داردپیش بینی محل خودروهای پلیس را بـرای رسـیدن به محل حادثه در بازه زمان های مختلف و با درنظر گرفتن ترافیک موجود و هم چنـین با درنظر گرفتن محدودیت های رفت وآمد انجام دهد: (رجوع شود به تصویر صفحه) ١٤- نمایش محدوده تحت پوشش با در نظر گرفتن محدودیت های رفت وآمد به صورت پلی گونی بحث و نتیجه گیری در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از قابلیت هـای نـرم افـزاری موجـود، مـدلی طراحی و پیاده سازی شود کـه در آن ، خودروهـای پلـیس در سـطح شـهر بـه صـورت یک پارچه ، مدیریت و کنترل شده و در زمان وقوع حوادث بتوان بـا در اختیـار داشـتن اطلاعات مختلف و با توجه به وضعیت معابر، بهترین و مناسب ترین راه راپیشـنهاد داد که این امر موجب افزایش کارایی نیروی انسانی ، کاهش تلفات جانی و مالی در حوادث و بهبود موفقیت مأموریت ها می شود."