چکیده:
خور تیاب در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شهر میناب واقع شده، یک کانال آبی میباشد و به خلیج فارس و منطقه استراتژیک
تنگه هرمز متصل است. پژوهش پیش رو نتایج اندازه گیری میدانی در پنج ایستگاه در خور مذکور، جهت بررسی علمی و دقیق
رسوبات معلق و سرعت جریان و رابطه این دو میباشد که با استفاده از دستگاه CTD و نمونهبردار صورت پذیرفته است.
اندازه گیریها در دو نوبت، نقطه به نقطه به روش رفت و برگشتی در تاریخ ۲۳ مهر ۹۴ و به روش ایستا در تاریخ ۲۸ آبان ۹۴٩
در یک سیکل کامل جزر و مدی, صورت گرفت. نتایج حاصل از اندازهگیریها بیانگر افزایش رسوبات معلق در زمان شروع بازه
جزر بود که به علت کاهش حجم آب کانال میباشد. در بازه ابتدایی مدء به دلیل سکون لحظهای در زمانی که کاهش
جریان و افزایش حجم آب مشاهده میشود. کمترین میزان رسوبات مشاهده شد. میزان سرعت جریان در بازه زمانی جزر به
نسبت بازه زمانی مد بیشتر بوده که بیانگر تخلیه سریعتر آب در مقایسه با آبگیری خور در دوره مد میباشد. بیشترین مقدار
سرعت ثبت شده در مدت زمان بازه شروع جزر به میزان ۱۹/۱۷ سانتیمتر بر ثانیه میباشد.
Tiab Estuary, located 30 km. away from the Minab, is a channel connected to the Persian Gulf and the strait of
Hormoz. In this field investigation 5 stations along the channel has been selected for the measurements. Tow
carried on in 23rd of Mehr and 28th of Aban of 1394. In the former cruise however, took place at the middle of
the channel during one tidal cycle. The instrument had been used, was a CTD and a sampler bottle. Results show
the increase of suspended sediment concentration during the ebb condition, because the channel volume is
reduced. Also, through the slack water conditions, amount of sediment is the lowest in the initial period of flood.
The flow rate of edd is more than the flood, that represent discharge water is faster than dewatering of estuary.
The highest of speed recorded is 29.17 cm per second in the beginning of edd.
خلاصه ماشینی:
"بررسی میزان رسوبات معلق و سرعت جریان در خور تیاب در بازه جزر و مدی مسعود رنجبری کلوئی 1، مریم راهبانی 2 1 کارشناس ارشد فیزیک دریا، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران 2 استادیار گروه علوم غیر زیستی و اقیانوسی، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران چکیده خور تیاب در فاصله 30 کیلومتری جنوب شهر میناب واقع شده، یک کانال آبی میباشد و به خلیج فارس و منطقه استراتژیک تنگه هرمز متصل است.
پژوهش پیش رو نتایج اندازهگیری میدانی در پنج ایستگاه در خور مذکور، جهت بررسی علمی و دقیق رسوبات معلق و سرعت جریان و رابطه این دو میباشد که با استفاده از دستگاه CTD و نمونهبردار صورت پذیرفته است.
پس از مد و شروع برگشت آب خور به سمت دریا (بازه جزر) غلظت رسوبات افزایش یافته است، با توجه به نمودار گلجریان، دلیل این امر افزایش میزان سرعت جریان در بازه جزر میباشد که میتواند آشفتگی و اختلاط در محیط خور ایجاد نماید و همچنین کاهش حجم آب کانال موجب افزایش غلظت رسوب میگردد.
در ادامه بازه زمانی جزر (مرحلهی سوم اندازهگیری در هر ایستگاه) مشاهده میشود که میزان رسوب معلق به دلیل ایجاد یک منطقه سکون و آرامش (نزدیک به انتهای بازه جزر و مد که موجب تقابل جهت جریان میگردد) با کاهش همراه بوده است، با توجه به گلجریان، سکون موقتی در بازه زمانی انتهای جزر کاملا قابل تشخیص میباشد.
نمودار سرعت (پایین)، جهت جریان (وسط) و میزان رسوبات معلق (بالا) در نوبت دوم اندازهگیری (ایستگاه سوم) با شروع مد جریانی از دریا به سمت خور ایجاد میشود که با جریان رودخانه در تقابل است در شکل 8 (نمودار وسط) گلجریان، در بازه زمانی 8 الی 10 کاملا این تقابل را نشان میدهد."