چکیده:
امروزه بحث توسعه سیاسی از مباحث عمده جامعه ماست. با نگاهی با تاریخ معاصر در مییابیم
با آنکه بحث توسعه سیاسی و به عبارتی ساخت مدرن نظام سیاسی از دوره مشروطه به این طرف
همیشه مطرح بوده اما هنوز جامعه ما نتوانسته به سطوح بالای توسعه یافتگی سیاسی برسد.
رفتارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که در نهادهای یک جامعه تثبیت شدهاند، نقش عظیمی در
فرآیند توسعهی آن جامعه ایفا میکنند. بدیهی است که نمیتوان بدون اعتنا به این مقولهی مهم، به
دنبال ایجاد تغییراتی در ابعاد مختلف جامعه بود؛ چرا که هرگونه تغییرو تحولی درتمامی ابعاد جامعه،
منوط به نوعی پذیرش فرهنگی درجامعه است. بنابراین بدون ایجاد بسترمناسب فرهنگی نمیتوان
به دنبال تحقق توسعه سیاسی در جامعه بود. همنشینی و تقارن فرهنگ و توسعه فرهنگی، توسعه
در زمینههای دیگر را نیز بهدنبال خواهد داشت؛ مسئلهای که باوجود اهمیت و تاثیرگذاری زیاد
آن،کمترموردتوجه قرارگرفته است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی و با هدف بررسی
رابطهفرهنگ با توسعه سیاسی در سیستان در دوران قبل و بعد انقلاب است.
در واقع این تحقیق به دنبالعوامل فرهنگی است که منجربه تاثیر گذاری بر توسعه سیاسی در
سیستان شده است.
چرا که توسعه عرصههای گوناگون منطقه بدون توسعه فرهنگ نه میتواند مداوم و پایدار باشد،
و نه میتواند درجهت خودشکوفایی و تکامل انسانی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"کارتوزیان، همایون (1396) در کتاب« فرهنگ، تاریخ و سیاست» تحولات تاریخی دوره پهلوی را شبه مدرنیسم مینامد و توضیح میدهد که «اگرچه گامهای کوتاه و بلندی برای تغییر و تجدد در دوران مشروطه برداشته شد، اما بیشتر آنها بهجای اینکه با شیوههای متناسب با امکانات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران به کار رود بر مبنای کپیکردن صرف از غرب بوده است.
و قلمرو برخی از حکمرانی ها تقسیم شد و در اواسط سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ایران دارای ۴ ایالت و ۲۳ ولایت بود که عبارتند از: - ایالت آذربایجان - خراسان وسیستان - فارس و لارستان - کرمان و بلوچستان( مرادی و همکاران، 1392: 249) لرد کرزن در اثر به یاد ماندنی« در باب ایران(پرشیا)، از سیستان به عنوان ناحیه ای یاد میکند که در آن وقوع بحران سیاسی همیشه متحمل بوده و گاهی بسیار حاد و تند و تیز میگردد و جایی است که در آن مساله سرحدات هندوستان تبدیل به موضوعی خطیر میگردد» اعلام خطر لرد عمدتا به خاطر جلب توجه به خطر توسعه روسیه در جهت جنوب عنوان گردیده بود و این که سیستان به عنوان یک پایگاه استراتژیک در این توسعه مورد نظر می باشد.
چنانکه تحولات از مشروطه تا انقلاب اسلامی بیانگر این است که مردم در جهت عدالت خواهی و آزا دی خواهی نیز تلاش داشته اند ( احسانی، 1389) نقش عوامل فرهنگی در توسعه سیاسی سیستان نظام آموزشی و مراکز آموزش عالی با مطالعه وضعیت کشورهای در حال توسعه به روشنی میتوان به ارتباط مستقیم بین عامل سواد و توسعه پی برد.
جدول1- تعداد دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی منطقه سیستان طی دو سرشماری 90-1385 رجوع شود به تصویر صفحه مآخذ: مرکز آمار ایران، نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال های 85-1390 انتشارات و فرهنگ بشر امروزی در تمامی عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی متکی به اطلاعات است."