چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه برنامهدرسی پنهانباباورهایانگیزشی و کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجانغربی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور مراکز استان آذربایجان غربی میباشد، که در سالتحصیلی 95-94 درمقطع کارشناسی به تحصیل مشغول بودند.در این تحقیق 1000 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی بهعنوان نمونه و به صورتخوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. به این منظور با تهیه فهرست مراکز استان آذربایجانغربی 5 مرکز بهصورت تصادفی ساده شامل مراکز ارومیه، خوی، بوکان، نقده و مهاباد انتخاب گردیدند و بعد از تهیه آمار دانشجویان هر مرکز با استفاده از نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم هر مرکز، نمونه مناسبانتخابشد.ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد برنامهدرسی پنهان (تقی پور و غفاری، 1389)، آزمون کارآفرینی روبینسون وهمکاران (1991) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی پینتریچ و دی گروت (1990) است. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی چون میانگین،واریانس و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین برنامهدرسی پنهان بهطورکلی و مولفه های آن از جمله: کنش متقابل، ساختارسازمانی، جو اجتماعی و ساختار فیزیکی با باورهای انگیزشی و کارآفرینی دانشجویان در سطح 01/ رابطه معنی داری وجود داشت.
This study examined the relationshipbetweenhidden curriculum, motivational beliefs, and entrepreneurship among students of Payam Noor University (PNU) of Western Azerbaijan Province. The research method is descriptive-correlational. The population included all undergraduate students of PNU centers in Azerbaijan Province in the academic year of 2016-2017. Out of this population, 1,000 undergraduate students at the PNU centers of West Azerbaijan Province Were selected based on multi stage cluster as the sample of the study. In so doing, among all PNU centers of Western Azerbaijan Province some centers were selected randomly. Then among the selected centers the participants of the study were selected through stratified random sampling method.
Research instruments included a standard hidden curriculum questionnaire( Taghipoor and Ghafari, 2010), entrepreneurship test (Robinson et al., 1991) and motivational strategies questionnaire (Pintrich and Degroot ,1990). For data analysis, initially descriptive statistics including mean, variance, and standard deviation were calculated. Then multiple regression was run for inferential statistics. The results showed that there was significant relationship between hidden curriculum components including interaction, organizational structure, social environment and physical structure and the motivational beliefs and entrepreneurship of the PNU students at 0.01 level.