چکیده:
وجود کودک استثنایی، اغلب آسیبهای جبران ناپذیری را بر خانواده ها تحمیل میکند. میزان این آسیب پذیری گاه، به حدی است که سلامت روانی خانواده دچار آسیب شدید می شود. هدف از این پژوهش، مقایسه تنیدگی والدگری، سبک های والدگری و حل مسئله اجتماعی مادران مبتلا به اختلال اتیسم، اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی و کودکان بهنجار بود.
روش: جامعه آماری شامل مادران کودکان مبتلا به نارسایی توجه/فزونکنشی، اختلال طیف اتیسم و کودکان بهنجار منطقه 2 شهر تهران سال تحصیلی 97-1396 بود. تعداد 75 مادر (هر گروه 25 نفر)، با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه های تنش والدگری، حل مسئله اجتماعی و شیوه های والدگری پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده گردید.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین تنیدگی والدگری مادران کودکان سه گروه تفاوت وجود دارد؛ بین سبک والدگری سهلگیر و مقتدارنه در مادران کودکان سه گروه تفاوت معنیداری وجود ندارد اما بین میانگین سبک والدگری مستبدانه در مادران کودکان سه گروه تفاوت معنیداری وجود دارد؛ بین میانگین متغیرهای جهتگیری منفی و سبک اجتنابی در مادران کودکان سه گروه تفاوت معنیداری وجود دارد اما بین میانگینهای جهتگیری مثبت، سبک منطقی و سبک تکانشی- بیتوجهی در مادران کودکان سه گروه تفاوت معنیداری وجود ندارد (P<0/005).
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر بر افزایش دانش در زمینه کاربرد سبکهای والدگری و حل مسئله اجتماعی موثر و همچنین پیامدهای منفی تنیدگی والدگری در مادران کودکان سه گروه تاکید دارد.
Background and Purpose: The existence of an exceptional child often imposes irreparable damage on families. The extent of this vulnerability is sometimes to the extent that the mental health of the family is severely damaged. The aim of the present study was to compare parental stress, parenting styles, and social problem solving in mothers of children with autism, ADHD, and typically developing children.
Method: The statistical population consisted of mothers of children with attention deficit/ hyperactivity disorder, autism spectrum disorder and typically developing children in second district of Tehran during the academic year of 2016-2017. 75 mothers (n = 25 in each group) were selected using convenience sampling method and responded to parenting stress index (PSI) (Abdin, 1983), the social problem-solving inventory - revised (SPSI-R) (D’Zurilla et al, 2002), and Baumrind’s parenting styles questionnaire (Bamrynd, 1973). In order to analyze the data, multivariate analysis of variance was used.
Results: The results of analysis of variance indicated significant differences between mothers of children in the three groups in parental stress and authoritarian parenting style, but no significant difference was found in permissive and authoritative parenting styles. There were also significant differences between mothers of children in the three groups in negative problem orientation and avoidance style, but no significant difference was found in positive problem orientation, rational problem-solving, and impulsive/carelessness style (p<0.005).
Conclusion: The results of this study emphasize the increase of knowledge in the application of parental styles and the effective social problem solving as well as the negative consequences of parenting stress in mothers of children in the three groups.