چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش صلح بر مسئولیت پذیری دانش آ موزان اجرا شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه ی سوم متوسطه ی دوره اول شهرستان رودسر (223 نفر) بوده است که 38 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی 19 نفر، اعضای گروه آزمایش را تشکیل دادند و به همین تعداد، از طریق همتاسازی (از لحاظ سطح تحصیلات اولیا، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده) در گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه ی مسئولیت پذیری (مولفه ی مسئولیت پذیری مقیاس شخصیتی کالیفرنیا) بود. یافته های حاصل از اجرای آزمون آنکوا نشان داد که بین دو گروه از لحاظ متغیر وابسته تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی برنامه های آموزش صلح باعث افزایش مسئولیت پذیری دانش آموزان می شود.
The purpose of present research is to impact of peace education on students' responsibility. The research method was experimental with preliminary and final test with a control group. The study population consisted of female students in Grade Rudsar city of the first period (223 Persons) in the academic was 93. 38 patients were selected with purposive sampling; and randomly assigned 19 Patients، the experimental group formed; and the same number of matched (in terms of parent education level، economic status، social and family) in the control group. Research instrument was a questionnaire responsibility (accountability component of the California Personality Inventory)، respectively. The results of ANCOVA test showed that there is a significant difference between the two groups in terms of the dependent variable. In other words، peace education programs to increase the accountability of students.
خلاصه ماشینی:
"اخلاق اجتماعی برگرفته از هنجارهای حاکم بر جامعه است و در برگیرنده ی عمیق ترین ارزش ها و باورهاست که از این اخلاق میتوان به حفظ محیط زیست ، رعایت حریم خصوصی افراد، عدم به کارگیری کودکان در محیط کاری، اعتماد و عدم تبعیض اشاره کرد (٢٩ p ,٢٠١٢ ,Ahmadi &Alvani, Amiri ) که از طریق یادگیری، فرهنگ پذیری و جامعه پذیری، انتقال پذیر است (٢٠٠٩ ,Chitsaz) همچنین ارزش های مقدس ، آن ارزش هایی هستند که یک جامعه ی اخلاقی به عنوان مفهومی متعالی در نظر میگیرد که از مقایسه ، بده بستان یا هرگونه اختلاط آن با ارزش های دنیوی جلوگیری میکند (٣٢٢ p ,٢٠٠٣ ,Tetlock).
مسئولیت پذیری، در روند صحیح رشد انسان ها پدید میآید و یک متغیر عمده و اساسی در رفتارهای اجتماعی محسوب میشود و در آموزش رفتارهای اجتماعی، جایگاه قابل توجهی دارد پیشنهاد میگردد تا در محتوای کتب درسی، جایگاه مناسبی برای مواردی همچون پذیرفتن تفاوت های سایر ملل و گسترش مفاهیم بین المللی از این طریق ، علاقه مندی به مطالعه ی تاریخ و حفظ میراث فرهنگی و هویت ملی و مذهبی و توانایی احساس همدردی با دیگران در سطح گروه ، جامعه ی محلی و بین المللی در نظر گرفته شود و یا تلاش جهت شناساندن این موارد به دانش آموزان ، توسط معلمان در طول تدریس ، صورت گیرد.
To evaluate the effectiveness of training Glasser's responsibility to approach the identity crisis high school students in Isfahan, master's thesis, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan."