چکیده:
زمان رواج سبک آذربایجانی، دورة اوج استفاده از تصویرسازی طبیعت برای ارایه امیال و افکار شاعران بوده تا آنجا که شعرایی چون انوری، خاقانی و نظامی از بزرگان و سرامدان این سبک و این شیوه به حساب میآیند. خورشید از عناصر طبیعی و از بارزترین ابزار تصویرسازی شعراست. زیبایی و عظمت آن همواره موجب ایجاد باورهایی شده است که در ترکیب با فنون هنری و ادبی، به غنیسازی تصاویر و ترکیبات ادب فارسی انجامیده است. این مقاله به مقایسة تصویرسازی با خورشید در شعر انوری، خاقانی و نظامی پرداخته است. این شعرا با استفاده از محسوسات در تصویر خورشید و بهرهبرداری از معنای نمادین و اسطورهای آن که در واقع همان زیبایی و قدرتمندی خورشید است و همچنین استفاده از تتابع اضافات و بیان تصویر در تکبیتها تشریک مساعی دارند. اما استفاده از خورشید در تصویر یک هیأت، بسامد و تکرار بالا، تصویرسازی به اقتضای حال و با توجه به ویژگیهای مخاطب و نیز آرایههای متعدد برای ارایة تصویر خورشید، ویژة شعر خاقانی به نظر میرسد.
Nature imagery for showing poets' desires and thoughts became so prevalent as Azarbaijani style was in its acmethatcan be found among the greatest and most famous poets like Anvari، khaqani، and Nezami. Sun is a natural element and the most outstanding tools for imagery. Its beauty and greatnesshas led to the formation of a set of beliefsthat together with artistic and literary techniques has enrichedthe images، as well as، the Farsi structures. This article compares the imagery ofsun in poems of Anvari، khaqani، and Nezami. Hiringfeelings acquired from sun imagery and using implicit and fabled meaning that in reality is the beauty andgreatness of the sun and also using Additions successive and image expression in single couplet; these poets have a lot in common in single couplet. But Khaqani's poetry is characterized byusing sun in portrait of a party، high frequency and repetition، imagery using the condition and addresses' traits، as well as، multiple literary arrays for showing portrait of sun.