چکیده:
پژوهش حاضر، به بررسی رابطه بین میزان اعتقادات مذهبی و سلامت روانی اهتمام ورزیده است. جامعه آماریاین پژوهش را کلیه 87 به تحصیل اشتغال داشتهاند، تشکیل میدهد. با - دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامیواحد ابهر که در سال تحصیلی 88 روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 400 نفر ( 200 نفر پسر و 200 نفر دختر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.
پس از جمع آوری دادهها فرضیه پژوهشی که شامل 3 فرضیه بود مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. برای بدست آوردن میزان ارتباط با وجه اشتراک بین دو گروه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید و نتایج فرضیه های پژوهش ازاین قرار است:
فرضیه اول که فرضیه اصلی پژوهش میباشد یعنی ((رابطه معنیداری میان باورهای مذهبی با سلامت روان
دانشجویان وجود دارد)) نشان از آن داشت که از حیث آماری، با توجه به مقدار معناداری 0/15 رابطه معنیداری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان با مقدار آزمون پیرسون 0/17 وجود دارد. ازاین رو، فرض Ho تحقیق مبنی بر عدم وجود رابطه معنیداری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان
مبنی بر عدم وجود رابطه معنیداری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان رد می شود
فرضیه دوم ((یعنی رابطه معنیداری بین باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان پسر وجود دارد))، آزمون فرضیه مورد نظرفرضیه دوم ((یعنی رابطه معنیداری بین باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان پسر وجود دارد))، آزمون فرضیه مورد نظر با اطمینان 0/99 و سطح خطای 0/01 رابطه معنیداری میان باورهای دینی با سلامت روان دانشجویان پسر با مقدار آزمون پیرسون0/14 وجود دارد. ازاین رو، فرض Ho رابطه » مبنی بر«عدم وجود رابطه معنیداری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان پسر» رد می شود
فرضیه سوم (( ((رابطه معنیداری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان دختر وجود دارد)) آزمون فرضیه مورد نظر نشان از آن داشت که از حیث آماری، با توجه به مقدار معناداری 0/86 رابطه معنیداری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان دختر با مقدار آزمون پیرسون 0/17 0 وجود دارد. ازاین رو، فرض Ho تحقیق مبنی بر« عدم وجود رابطه معنیداری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان دختر» رد میشود.
خلاصه ماشینی:
"بـرای بدسـت آوردن میـزان ارتبـاط با وجه اشتراک بین دو گروه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید و نتایج فرضیه های پژوهش ازاین قرار است : فرضیه اول که فرضیه اصلی پژوهش مـی باشـد یعنـی ((رابطـه معنـی داری میـان باورهـای مـذهبی بـا سـلامت روان دانشجویان وجود دارد)) نشان از آن داشت که از حیث آماری ، با توجه به مقدار معناداری ٠/١٥ رابطه معنی داری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان با مقدار آزمون پیرسون ٠/١٧ وجود دارد.
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق بهداشت و سلامت روانی به عنوان یکی از رشته های اساسی مورد توجـه سـازمان بهداشـت جهانی است و یک بخش تخصصی دارد که نقش آنایجاد تحرک و همـاهنگی در تحقیقـات بهداشت روانی در سطح جهان است و سعی در آن دارد تـا میـزان انگیـزش بهداشـت تـأثیر انگیزش و اعتقادات مذهبی و سلامت روانی را مشخص کند تا بـه ایـن اثبـات برسـد کـه بـا ارتباط دادن انسان به منبع و سرچشمه خود کـه یـک منبـع کنتـرل درونـی قـوی اسـت و استمداد از او بر قدرت روحی و روانی انسان افزوده شده و بر مشکلات کنونی غلبـه نمایـد و به پیشرفتهای محسوسی در سلامت روانی که متضمن بهداشت جسمانی است دسـت یابـد.
اهداف تحقیق هدف ازاین پژوهش بررسی رابطه بین باورهای مذهبی با سلامت روانی دانشـجویان شـاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامیواحد ابهر میباشد که در صورت معنـی دار بـودن آمـاری رابطه بین باورهای مذهبی و سلامت روان میتواند درباره ی توجه به برنامه ریزی بـه منظـور توجه و آگاهی خانواده ها و سوق دادن نوجوانان و جوانان پیشنهادهای سازنده ای ارائه گردد."