چکیده:
هدف تحقیق حاضر تعیین اثر بخشی مشاوره گروهی به روش عقلانی - عاطفی بر کاهش اضطراب امتحان دانش
آموزان دو دبیرستان دولتی که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای از بین دبیرستانهای موجود شهر ابهر
انتخاب شده بودند اجرا و ۰ نفر از آنها که دارای اضطراب بالا بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه
آزمایش وکنترل جایگزین شدند. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به تعداد هفت جلسه در مشاوره گروهی
شرکت کردند و مداخله در مورد آنها انجام گرفت و گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکردند. پس از پایان
جلسات پس آزمون برای هر دو گروه اجرا و دادههای بدست آمده با استفاده از آزمون آماری t تجزیه و تحلیل
و فرضیه تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت دی گروه معنی دار است و مشاوره گروهی به
روش عقلانی - عاطقی اضطراب امتحان دانش آموزان را کاهش میدهد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین سوال اصلی تحقیق حاضر این است : آیا مشـاوره گروهـی بـه روش عقلانـی گ عاطفی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان مؤثر است ؟ در مورد ضرورت و اهمیت مطالعه درباره اضطراب امتحان میتوان گفت محیط مدرسه و آموزشگاه منبع بسیاری از مشکلات مربوط به اضـطراب اسـت کـه توسـط کودکـان و نوجوانان تجربه میشود.
فرضیه پژوهش : مشاوره گروهی به روش عقلانی گ عاطفی الیس بر کـاهش اضـطراب امتحـان دانـش آموزان مؤثر است جامعه آماری جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان پسـر مقطـع متوسـطه شهر ابهر که در سال تحصیلی ٨٨-٨٧ در یکی از پایه های مقطع متوسـطه مشـغول بـه تحصیل هستند.
نتیجه این پژوهش با نتایج تحقیقات بسیاری که در این حوزه انجـام گرفتـه همخـوان است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میشود بیابانگرد(١٣٧٩)در پژوهش خود به این نتیجه دست یافت که :چهار روش درمانی، چند وجهی لازاروس ، عقلانی -عاطفی الیس ، آرامیدگی و پلاسیبو در کاهش اضطراب امتحـان به طور معنی دارتری مؤثرتر از گروه کنترل بوده اسـت .
ابوالقاسمی (١٣٨١،١٣٧٤) در پژوهشی کار آمـدی روش هـای بـاز سـازی شـناختی و عقلانی - عاطفی الیس را در اضطراب امتحان و عملکرد تحصـیلی دانـش آمـوزان پسـر دبیرستانی شهر اهواز مورد بررسی قرار داد نتـایج پـژوهش هـا نشـان داد کـه اضـطراب امتحان در گروه های بازسازی شناختی و عقلانی - عاطفی در مقایسه با گروه کنترل به طور معنا داری کاهش یافت ."