چکیده:
این پژوهش با عنوان «تاثیر ارزشیابی از استادان بـر بهبـود کیفیـت تـدریس اعضـای هیـات علمـی دانشـگاه آزاد اسلامی منطقه ١٢» میباشد. نوع پژوهش علی - مقایسه ای میباشد. جامعه آماری این پـژوهش کلیـه دانشـجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه ١٢ که شامل واحد بوئین زهرا، پرند، تاکستان ، دماوند، رودهن ، شهر قـدس (شـهریار) فیروزکوه ، قزوین ، قم ، کرج ، ورامین که در نیم سال اول ٨٩- ٨٨ مشغول به تحصیل میباشند را تشکیل مـیدهنـد.
روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ساده میباشد که از بین واحدهای رودهن ، دماوند، فیروزکوه ، اسلام شـهر از هر واحد ١٠٠ نفر مشخص شد. در مجموع نمونه آماری شامل ٤٠٠ نفر با ٠/١٠ ریزش آمـاری کـه بـا اسـتفاده از جدول مورگان ٣٨٤ نفر در نظر گرفته ابزار پژوهش با عنایت به ادبیـات پـژوهش و تعیـین مولفـه هـای ارزشـیابی استفاده از پرسشنامه محقق ساخته ٢٥ سوالی در مقیاس ٥ گزینه ای طراحـی گردیـده اسـت . آلفـای کرونبـاخ آن
٠/٧٣ محاسبه گردیده است .
مولفه های اصلی ارزشیابی استادان شامل : ١. قوانین و مقررات ٢. روابط انسانی ٣. شیوه تدریس ٤. کیفیت تدریس میباشد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد فرض صفر بر وجود رابطه خطی بین قوانین و مقـررات و کیفیت تدریس رد میشود و رابطه خطی بین آنها وجود دارد. بین روابط انسانی و کیفیت تدریس رد میشـود و رابطه خطی و مستقیم بین آنها وجود دارد. بین شیوه تدریس و کیفیت تدریس رابطه خطی و مستقیم وجـود دارد.
بین قوانین و مقررات و روابط انسانی رابطه خطی و مستقیم وجود دارد. بین قوانین و مقررات و شیوه تدریس رد میشود و رابطه خطی و مستقیم بین آنها وجود دارد. آزمون فریدمن نشان میدهد فرض صفر مبنـی بـر یکسـان بودن هر یک از مولفه ها رد نمی شود به عبارت دیگر هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارد
خلاصه ماشینی:
"جدول ٢: آزمون همبستگی پیرسون روابط انسانی ضریب همبستگی 0/376 کیفیت تدریس سطح معنی داری 0/000 تعداد 384 با توجه به مقدار ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده ٠/٣٧٦ با سطح معنی داری ٠/٠٠٠ و مقایسه این سطح معنی داری با ٠/٠٥ مشاهده میشود فرض صـفر مبنـی بـر وجود رابطه خطی بین روابط انسانی و کیفیـت تـدریس رد مـیشـود و رابطـه خطـی و مستقیم بین آنها وجود دارد.
جدول ٦: آزمون همبستگی پیرسون شیوه تدریس ضریب همبستگی 0/163 روابط انسانی سطح معنی داری 0/000 تعداد 384 با توجه به مقدار ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده ٠/١٦٣ با سطح معنی داری ٠/٠٠٠ و مقایسه این سطح معنی داری با ٠/٠٥ مشاهده میشود فرض صـفر مبنـی بـر وجود رابطه خطی بین روابـط انسـانی و شـیوه تـدریس رد مـیشـود و رابطـه خطـی و مستقیم بین آنها وجود دارد.
سؤال سوم پژوهش : آیا بین کیفیت تدریس و روابط انسانی رابطه وجود دارد؟ با توجه به مقدار ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده ٠/٣٧٦ با سطح معنی داری ٠/٠٠٠ و مقایسه این سطح معنی داری با ٠/٠٥ مشاهده میشود فرض صـفر مبنـی بـر وجود رابطه خطی بین روابط انسانی و کیفیـت تـدریس رد مـیشـود و رابطـه خطـی و مستقیم بین آنها وجود دارد.
سؤال ششم پژوهش : آیا بین رعایت قوانین و شیوه تدریس رابطه وجود دارد؟ با توجه به مقدار ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده ٠/٢٧٢ با سطح معنی داری ٠/٠٠٠ و مقایسه این سطح معنی داری با ٠/٠٥ مشاهده میشود فرض صـفر مبنـی بـر وجود رابطه خطی بین قوانین و مقررات و شیوه تدریس رد مـیشـود و رابطـه خطـی و مستقیم بین آنها وجود دارد."