چکیده:
هدف: هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه مولفه های انگیزش درونی با شادی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه بود. روش: برای انجام تحقیق تعداد 318 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. سپس پرسشنامه های انگیزش درونی و شادی بر روی آنها اجرا گردید. داده های جمع آوری با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام وآزمون Z تحلیل شد. یافته ها: نتیجه تحقیق نشان داد که بین انگیزش درونی و شادی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین علاقه، شایستگی درک شده، عدم تنش، انتخاب و شادی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. از بین مولفه های انگیزش درونی مولفه های عدم تنش و علاقه بر روی هم حدود 15 درصد از تغییرات شادی را در دانش آموزان تبیین می کند. رابطه انگیزش درونی و شادی در دانش آموزان دختر قوی تر است. نتیجه گیری: دستاندرکاران امر آموزش و پرورش برای افزایش شادی دانش آموزان می توانند در جهت تقویت انگیزه درونی آنها از طریق برنامه های آموزشی و مشاوره ای اقدام نمایند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحقیق نشان میدهـد افـرادی کـه به طور درونی برانگیخته میشوند،در مقایسه با افرادی که بوسیله دیگران برای انجام فعالیت (انگیزش بیرونی )کنترل میشوند علاقه ، برانگیختگی ،لـذت ،و اطمینـان بیشـتری دارنـد کـه منجر به افزایش عملکرد،خلاقیت ، پشتکار، سلامت عمومی ، و عزت نفس در میان منابع دیگر میشود(ریان و دسی ، ٢٠٠٠).
جدول ٢: ضریب همبستگی مؤلفه های انگیزش درونی و شادی ارزش انتخاب عدم تنش تلاش شایستگی علاقه انگیزش درونی متغیرها 0/095 0/119* 0/331** 0/226** 0/251** 0/284** 0/335** شادی ** همبستگی در سطح ٠/٠١ معنادار است (دو دامنه )، *همبستگی در سطح ٠/٠١معنادار است (دودامنه ) فرضیه اول تحقیق : بین انگیزش درونی و شادی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
فرضیه دوم تحقیق : بین مؤلفه های انگیزش درونی (علاقه ، شایسـتگی درک شـده ، تـلاش ، عدم احساس تنش ، ارزش ) و شادی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
به منظور پیش بینی شادی از روی مؤلفه های انگیزش درونی از تحلیل رگرسیون گام با گام استفاده شده است که نتایج آن ارایه میشود: جدول ٣: ضریب همبستگی چند متغیره و مجذور آن در تحلیل رگرسیون مدل R مجذورR مجذورRتعدیل شده خطای استاندارد برآورد 1 الف ٣٣١/.
امـا انجام تکلیف و فعالیت به خاطر خود فعالیت که از ویژگی دانش آموزان دارای انگیزش درونی است حس شایستگی و لذت و علاقه را در آنها ایجـاد مـی کنـد و ایـن بـر شـادی و رضـایت درونی آنهـا تأثیرگـذار اسـت ."