چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی ) بر انگیـزش تحصـیلی دانش آموزان دخترسال اول دبیرستان شهر اسلامشهر انجام شد. به این منظور از میان کلیه دانش آموزان این پایـه تعداد ٥٦ نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب وبـا جـایگزینی تصـادفی در دو گـره آزمـایش و کنترل قرار گرفتند.ابتدا هر دو گروه در پیش آزمون (مقیـاس انگیـزش تحصـیلی ) شـرکت نمودنـد، سـپس گـروه آزمایش ده جلسه یک و نیم ساعته آموزش راهبردهای خودتنظیمی را دریافت داشت ودر پایان ،هر دو گـروه پـس آزمون را اجرا نمودند.تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر تاثیر مثبـت و معنـادارآموزش راهبردهـای خـود تنظیمـی بـر جنبه های گوناگون انگیزش تحصیلی بود
خلاصه ماشینی:
"اما با وجود اینکه پژوهش های بسـیاری نشـان دهنـده این بوده اند که دارا بودن انگیزه ، ارتباط مثبت و معنـاداری بـا عملکـرد بهتـر تحصـیلی و تربیتی داشته و عملکرد تحصیلی و تربیتی نیز با بهداشت روانی افـراد جامعـه دارای ارتبـاط تنگاتنگ و معنا دار است (محمد امینی ١٣٨٦ ،٣٦- ٢٥ هـارتمن ٢٠٠١، ٦٨-٣٣، متیـوز و همکاران ١٩٩٩، ١٢٦-١١١) اما در این خصـوص بایـد گفـت کـه یکـی از مشـکلات شـایع نظام های آموزشی، کاهش انگیزه آموختن است که در پژوهشهای بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است از جملـه اینکـه میسـکل و همکـاران (١٩٨٠، ٨٩) مـی نویسـند کـه نیمـی از فراگیران هیچ گونه انگیزه ای برای تحصیل ندارند.
این در حالی است که نتایج پژوهش هـا از جملـه پـژوهش مظلـومی و همکـاران (١٣٨٧ :١٩٠-١٨٤) نشان داده که فراگیرانی که انگیزش تحصیلی بالاتری دارند، ساعات بیشتری را به مطالعه درسی اختصاص مـی دهنـد، اسـتندیج و همکـاران (٢٠٠٢ :١٠٣-٨٠) هـم بـین میزان دستیابی به اهداف آموزشی و ابعاد مختلف انگیزشی رابطه معناداری را گزارش نمـوده اند.
نقش فعال و یک جانبه آموزشیار سبب منفعل گردیدن دانش آموزان میشود و بـا اصـل اساسی نظریه سازنده گرایی که بر نقش فعال فراگیر و داشـتن حـق انتخـاب و آزادی عمـل تأکید دارد در تناقض است و این امر عاملی برای کاسته شدن از چالش و درگیری فراگیر بـا موضوع آموزش و در نتیجه کاسته شدن انگیزه آموختن او بـه ویـژه انگیـزه درونـی و خـود جوش خواهد شد.
y. ((study of the relationship between college student academic performance and cognitive style, Meta cognition, motivational and self-regulated factors)), educational psychology, 24,145-161, 1991 5.
((Student differences in self- regulated learning: relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use)), Journal of education psychology, 80, 51-59, 1989."