چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه نوع رابطه بین سبک های فرزندپروری والدین وکمال گرایی با
اضطراب اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش بوده است. به همین منظور 135 نفر از دانش آموزان
دبیرستان فرزانگان شهرستان رشت، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، در این پژوهش شرکت
کردند. از آزمودنی ها خواسته شد مقیاس کمال گرایی چند بعدی فراست (FMPS) و مقیاس اضطراب اجتماعی (SPIN) را تکمیل کنند و از والدین آنها خواسته شد تا پرسشنامه شیوه های فرزندپروری
دیانا بامریند را تکمیل کنند.برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل
همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که از بین 3 سبک
فرزندپروری دیکتاتورانه، قاطعانه و سهل گیرانه، هیچ کدام اضطراب اجتماعی را پیش بینی نمی کند و
رابطه معناداری وجود ندارد. به علاوه از میان ابعاد کمال گرایی، تنها ابعاد انتقاد والدینی، تردید درمورد
فعالیت ها، نگرانی زیاد درمورد اشتباهات، انتظارات والدینی و بعد سازمان دهی میزان اضطراب
اجتماعی دانش آموزان را تبیین می کند و بعد معیارهای شخصی توان پیش بینی کافی را ندارد . از
یافته های این پژوهش نتیجه گیری می شود که ابعاد کمال گرایی بر اضطراب اجتماعی تاثیرگذار است
ولی سبک های فرزندپروری والدین تاثیری بر اضطراب اجتماعی ندارد. همچنین نتایج پژوهش حاضر
می تواند، برای سازمانها و موسسات مختلفی از جمله: سازمان آموزش و پرورش، دانشگاهها، موسسات
درمانی، کلینیکهای روانپزشکی و روانشناسی مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین فرضیه اول مبنی بر این کـه بـین هـر یـک از شـیوه هـای فرزنـدپروری و زیـر مقیاسهای اضطراب اجتماعی دانش آموزان رابطه وجود دارد، تأیید نشد در تبیین ایـن یافتـه مـی تـوان گفت ، پژوهشهای گذشته ، افراد عادی را مورد بررسی قرار دادند ولی نمونه تحقیق حاضر، دانش آمـوزان تیزهوش بودند.
یافته های تحقیق با یافته های کاوامورا و هانت و فراسـت و دیبارتلو (٢٠٠١)؛ بولیک و همکاران (٢٠٠٣)؛ (فروست و دی بـارتولو، ٢٠٠٢؛ نقـل از عبـد خـدائی و مهرام و ایزانلو، ١٣٩٠)؛ (بانرج ، ٢٠٠٥؛ نقل از برادران ، ١٣٨٤)؛ (صابونچی و همکارانش ، ١٩٩٩؛ نقـل از برادران ، ١٣٨٤)، هم سو است و بین زیر مقیاس های ترس ، اجتنـاب ، نـاراحتی فیزیولـوژی و نمـره کـل اضطراب اجتماعی با ابعاد نگرانی زیاد در مورد اشتباهات (CM)، تردید در مورد فعالیت ها (D)، انتقاد والدینی (PC)، و نمره کل کمال گرایی رابطه معناداری وجود دارد و ابعاد انتقاد والدینی (PC)، تردیـد درمورد فعالیت ها (D)، نگرانی زیاد درمورد اشتباهات (CM)، انتظارات والدینی (PE) و بعـد سـازمان دهی (O) میزان اضطراب اجتماعی دانش آموزان را تبیین مـی کنـد و ایـن ابعـاد، قـدرت پـیش بینـی اضطراب اجتماعی را دارند، که در مورد ابعاد نگرانی زیاد در مـورد اشـتباهات (CM)، تردیـد در مـورد فعالیت ها (D) وانتقاد والدینی (PC)، اینها موافق با یافته های پژوهشی بودند چنانچه گفته شد رابطـه معنادار اضطراب اجتماعی با این سه بعد در اکثر پژوهش های گذشته دیده شد بـرای تبیـین مـی تـوان گفت نگرانی زیاد در مورد اشتباهات ، در واقع ترس از انجام اشتباه در حضور دیگران است ، یعنی همـان خصیصه افراد مضطرب اجتماعی ."