چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر در ایجاد و تقویت تعهد سازمانی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان البرز است. جامعه آماری این پژوهش تمام مدیران زن و مرد مدارس آموزش و پرورش استان البرز (1094 نفر)، جامعه کلی را تشکیل می دهند با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده طبقه بندی تعداد (270 نفر) از آنان برای پژوهش حاضر انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی به صورت میدانی و از نظر هدف کاربردی است. ابزار اندازه گیری پرسشنامه ویژگی های دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر ایجاد وتقویت تعهد سازمانی مدیران مدارس می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی با روش ضریب رگرسیون چند متغیره استفاده شد نتایج بدست آمده نشان داد که عوامل رضایت شغلی، عدالت سازمانی، روابط انسانی، شایسته سالاری، استقرار نظام پاداش و تنبیه بر اساس نمره ارزیابی عملکرد، مشارکت در تصمیم گیری و هدف گذاری، امنیت شغلی، سبک رهبری و متغیر جنسیت بر تعهد سازمانی مدیران مدارس آموزش پرورش استان البرز موثرند. نتیجه ای که از این یافته ها می توان گرفت این است که آموزش و پرورش باید با برنامه ریزی اصولی و صحیح در جهت ارتقاء عوامل مذکور در مدیران مدارس بپردازد.
خلاصه ماشینی:
"خلاصه نتایج مدل رگرسیون و تحلیل واریانس (متغیر وابسته : تعهد سازمانی ) عامل ها(متغیر مستقل ) ضریب تعیین R2 ضریب استاندارد () معناداری دوربین واتسون (D-W) رضایت شغلی 0/685 +0/515 0/001 1/816 عدالت سازمانی 0/685 +0/362 0/001 1/816 روابط انسانی 0/685 +0/248 0/001 1/816 شایسته سالاری 0/685 +0/189 0/001 1/816 استقرار نظام پاداش و تنبیه 0/685 +0/169 0/004 1/816 مشارکت در تصمیم گیری 0/685 +0/151 0/006 1/816 امنیت شغلی 0/685 +0/137 0/009 1/816 سبک رهبری 0/685 +0/128 0/01 1/816 جنسیت 0/685 +0/118 0/02 1/816 با توجه به ضرایب و معناداری تأثیر هر یک از عوامل بر تعهد سازمانی (مقادیر ستون B در جدول ٥) می توان گفت که سطح معناداری ٥ درصد، میان عامل های نه گانه و تعهد سازمانی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان البرز مطالعه شده ، رابطه معناداری وجود دارد که میزان و نوع این تأثیرات در جدول ٥(ستون B) آورده شده است .
یافته های پژوهش در زمینه تحلیل رگرسیو ن چند متغیره معرف این است که متغیرهای نه گانه رضایت شغلی ، عدالت سازمانی ، روابط انسانی ، شایسته سالاری ، استقرار نظام پاداش و تنبیه بر اساس نمره ارزیابی عملکرد، مشارکت در تصمیم گیری و هدف گذاری ، امنیت شغلی ، سبک رهبری و متغیر جنسیت به گونه معناداری از مهمترین عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی مدیران آموزش و پرورش مدارس استان البرز شمار می روند."