چکیده:
کیفیت آموزشی ازجمله دغدغه هایی است که همیشه نظام آموزش و پرورش برای دستیابی به
آن تلاش می کند.ارتقای مستمر کیفیت آموزش مستلزم استفاده از ارزیابی آموزشی است . بنابراین
سنجش کیفیت برنامه خدمات آموزشی موسسات آموزش عالی و ارزیابی کارایی این موسسات از اهمیت
بالایی برخوردار است. نتایج ارزیابی کیفیت آموزشی موسسات بر اساس مقیاس AQIP نشان می دهد
که میانگین کلی نمرات بهبود کیفیت آموزشی در موسسات آموزش عالی استان قزوین از دیدگاه
دانشجویان برابر با 2/24 و از دیدگاه اعضای هیئت علمی برابر با 2/64 در طیف 5 درجه ای لیکرت
می باشد.در بخش دیگری از مطالعه حاضر به اولویت بندی زیرمقیاس های AQIP از دیدگاه دانشجویان
و اعضای هیئت علمی پرداخته شد.نتایج نشان می دهد که زیرمقیاس رهبری و ارتباطات، برنامه ریزی
بهبود و ایجاد روابط مبتنی برهمکاری از دیدگاه دانشجویان به ترتیب دارای رتبه اول تا سوم بوده که
حاکی از اهمیت بالای مدیریت، برنامه ریزی و همکاری نزد دانشجویان می باشد . همچنین از نتایج بر
می آید که در دیدگاه اعضای هیئت علمی، ایجاد روابط مبتنی برهمکاری، رهبری و ارتباطات و کمک به
یادگیری دانشجویان حائز رتبه اول تا سوم بوده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول٦: نتایج آزمون فریدمن جهت الویت بندی زیرمقیاسها از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی مؤسسات آموزش عالی استان قزوین کمک به یادگیری دانشجویان 5/23 4 5/48 3 تحقق اهداف جانبی 3/39 9 2/88 9 درک نیازهای دانشجویان و دیگر دست اندرکاران آموزشی 4/90 6 4/65 6 ارزش نهادن به افراد 5/07 5 5/28 5 رهبری و ارتباطات 5/98 1 5/83 2 حمایت از عملیات نهادی 4/59 7 4/49 8 سنجش اثربخشی 4/57 8 4/62 7 برنامه ریزی بهبود 5/93 2 5/29 4 ایجاد روابط مبتنی برهمکاری 5/35 3 6/48 1 تعداد مشاهدات 288 81 آماره کای اسکوئر 205/ 74 25/96 درجه آزادی 8 8 P 0/000 0/000 نتایج پژوهش ، راهکارهای پیشنهادی و انطباق نتایج با مطالعات دیگران نتایج پژوهش حاضر در رابطه با بررسی کیفیت برنامـه خـدمات آموزشـی در مؤسسـات آمـوزش عالی غیرانتفاعی استان قزوین نشان داد که میانگین مجموع نمرات اهمیت کارشناسان آموزشی برابر بـا ٥٤/١ است که بسیار پایین تـر از حـداکثر نمـره یعنـی ٨١ بـوده و بیـانگر سـطح کیفـی نامناسـب ایـن مؤسسات میباشد.
جدول ٧:نتایج تحلیل واریانس مقایسه زیر مقیاسهای بهبود کیفیت آموزشی میان دیدگاه های دو گروه پاسخ دهنده (اعضای هیئت علمی و دانشجویان ) F P کمک به یادگیری دانشجویان 13/18 1 13/18 28/64 0/000 تحقق اهداف جانبی 4/49 1 4/49 6/54 0/011 درک نیازهای دانشجویان و دیگر دست اندرکاران آموزشی 6/65 1 6/65 10/60 0/001 ارزش نهادن به افراد 13/16 1 13/16 18/80 0/000 رهبری و ارتباطات 8/90 1 8/90 15/29 0/000 حمایت از عملیات نهادی 11/22 1 11/22 19/29 0/000 سنجش اثربخشی 9/36 1 9/36 15/82 0/000 برنامه ریزی بهبود 4/49 1 4/49 6/92 0/009 ایجاد روابط مبتنی برهمکاری 27/29 1 27/29 36/34 0/000 این تحلیل نشان میدهد که تفاوت معنیداری میان نظر اعضای هیئت علمـی و دانشـجویان در تمامی زیرمقیاسهای AQIP بین موسسات آموزش عالی استان قزوین وجود دارد."