چکیده:
استفاده از آموزش الکترونیکی در دو دهه اخیر مورد توجه اصلی قرار گرفته است و در این
راستا بعضی از اعضای هیات علمی به موضوعات پذیرش سیستمهای آموزش الکترونیکی علاقه نشان
داده اند. بنابر این پژوهش حاضر با هدف رضایتمندی اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکی انجام
شده است. از عوامل موثر بررضایتمندی در 5 بعد زیرساخت تکنولوژیکی (فناوری و فنی)، زیرساخت
پداگوژیکی (آموزشی)؛ زیرساخت محیطی (فرهنگی،اجتماعی و ارزشی)؛ زیرساخت قانونی (مدیریت و
پرهبری)؛ زیرساخت ساختاری (اداری و پشتیبانی) مور بررسی قرار گرفته اند.از نظر هدف این پژوهش
کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی -تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل
کلیه اساتیدی که با واحد مجازی دانشگاه آزاد اسلامی همکاری داشته( تعداد 600 نفر) و
صاحب نظران حوزه آموزش الکترونیکی به تعداد 10 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول
کرجسی و مورگان استفاده و تعداد 234 نفر از استادان به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه در
تک t نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و
نمونه ای و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.از نظر اعضای هیات علمی واحد مجازی دانشگاه
آزاد اسلامی،وضعیت کنونی مولفه های رضایت هیات علمی از حد متوسط بالاتر و مطلوب است.
همچنین از بین مولفه های رضایتمندی اعضای هیات علمی؛ بالاترین ضریب استاندارد (بار عاملی)
0) است که 97 درصد واریانس رضایت / متعلق به بعد "زیرساخت قانونی (مدیریت و رهبری)" ( 99
هیات علمی را تبیین می کند. بنابراین بیشترین تاثیر را بر ارتقاء رضایت هیات علمی از آموزش
الکترونیکی واحد مجازی دانشگاه آزاد اسلامی دارا می باشد. همچنین کمترین ضریب متعلق به بعد
0) است که 19 درصد واریانس رضایت / "زیرساخت محیطی (فرهنگی،اجتماعی و ارزشی)" ( 44
اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکی را تبیین می کند. بنابراین کمترین تاثیر را بر رضایت هیات
علمی از آموزش الکترونیکی واحد مجازی دانشگاه آزاد اسلامی دارا می باشد.
خلاصه ماشینی:
"1Stockley 2Pecor 3 Ossiannilsson مدل هیلمن (٢٠٠٧ ) (هیلمن ، جان ٢٠٠٧ ) در تحقیق انجام شده خود در دانشگاه تگزاس ایالت آستین آمریکا، با عنوان رضایت اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکی با استفاده از چارچوب نظری هیج درن و هرزبرگ، مدلی برای رضایت اعضای هیات علمی کالج ها و موسسات آموزش عالی ارائه کرد.
جدول یک :خلاصه آزمون t تک نمونه ای برای بررسی وضعیت موجود مولفه های رضایت هیات علمی (٢٣٤=n) (رجوع شود به تصویر صفحه) همانگونه که در جدول فوق دیده میشود، تفاوت میانگین همه مولفه ها با میانگین نظری مقیاس معنادار است .
رضایت هیات علمی به عنوان عامل بسیار مهم در کیفیت دوره های آنلاین لحاظ شده است و موضوع پیچیده ای است که توصیف و پیشی بینی آن مشکل می باشد و مولفه های آن به انگیز ش هایی تعبیر می شوند که در سبک زندگی تغییر ایجاد می کنند.
رضایت هیات علمی به عنوان عامل بسیار مهم در کیفیت دوره های آنلاین لحاظ شده است و موضوع پیچیده ای است که توصیف و پیشی بینی آن مشکل می باشد و مولفه های آن به انگیز ش هایی تعبیر می شوند که در سبک زندگی تغییر ایجاد می کنند.
براساس نتایج مدلیابی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل، مدل ساختاری متشکل از زیر ساخت قانونی (٠/٩٩) زیرساخت ساختاری (٠/٩٦) زیر ساخت تکنولوژیکی (٠/٧٣) زیر ساخت پداگوژیکی (٠/٤٦) زیر ساخت محیطی (٠/٤٤) برای رضایت اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد.
com/news/survey/conflicted-faculty-and- online-education-2012.
Factors influencing faculty satisfaction with online teaching and learning in higher education."