چکیده:
تحقیق حاضر در زمینه دانش های بین رشته ای انجام شده ، از یک سو مربوط به زمینه
روانشناسی و مذهب و از سوی دیگر مربوط به فلسفه و انسان شناسی است.
این پژوهش به مقایسه بین توکل و اعتماد به خدا با اضطراب وجودی در میان مدرسان رشته
علوم انسانی و غیر علوم انسانی پرداخته است .
از نظر روش شناسی تحقیق حاضر از نوع توصیفی واز شاخه همبستگی است . بدین منظور
234 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب به روش نمونهگیری طبقه ای انتخاب
شدند و تمامی شرکت کنندگان با دو آزمون (اضطراب وجودی) و (راهیابی در حوادث و رخدادهای
زندگی) مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج این پژوهش نشان می دهد با بالا رفتن سن و سابقه کار مدرسان ، میزان اضطراب
وجودی آنها کاهش می یابد . بنابراین، سن و سابقه کار به عنوان عاملی اثربخش در کاهش اضطراب
وجودی است . همچنین یافته ها نشان داد که بین توکل با اضطراب وجودی در بین مدرسین غیر
علوم انسانی همبستگی منفی معناداری وجود دارد اما بین توکل و اعتماد به خدا با اضطراب وجودی
در بین مدرسین علوم انسانی رابطه معناداری وجود ندارد . این در صورتی است که همچنین تفاوت
معنادرای بین اضطراب وجود و توکل و اعتماد به خدا در بین مدرسان رشته های علوم انسانی با
مدرسان غیر علوم انسانی وجود ندارد..
خلاصه ماشینی:
"مقایسه بین توکل و اعتماد به خدا با اضطراب وجودی در میان مدرسان رشته علوم انسانی و غیر علوم انسانی محمود عبائی کوپایی ١ لیلا سر آبادانی تفرشی 1 چکیده : تحقیق حاضر در زمینه دانش های بین رشته ای انجام شده ، از یک سو مربوط به زمینه روانشناسی و مذهب و از سوی دیگر مربوط به فلسفه و انسان شناسی است .
این پژوهش به مقایسه بین توکل و اعتماد به خدا با اضطراب وجودی در میان مدرسان رشته علوم انسانی و غیر علوم انسانی پرداخته است .
فرضیه پژوهشی تایید می شود و بین توکل و اعتماد به خدا با اضطراب وجودی در بین مدرسین رشته غیر علوم انسانی رابطه منفی یا معکوس وجود دارد .
می توان احتمال داد میانسالان به دلیل تجارب بیشتر و غنی تر ، منزلت اجتماعی و حرمت شغلی بهتر، روابط اجتماعی گسترده تر ، هنگام بروز یک مشکل و سانحه ، توان مقابله ای بهتری در برابر موقعیت های اضطراب آفرین و سوانح و حوادث زندگی داشته باشند این موضوع باعث شده است که سن و سابقه کار به عنوان متغییر پیش بین ، مقادیر اضطراب وجودی به عنوان متغیر ملاک را پیش بینی کند.
( منصور، ١٣٨٠ ) چنانکه این تحقیق نیز نشان داده است ، بین توکل و اعتماد به خدا با اضطراب وجودی در مدرسین رشته علوم انسانی رابطه منفی وجود دارد .
این در صورتی است که بین توکل و اعتماد به خدا با اضطراب وجودی در مدرسین رشته غیر علوم انسانی رابطه منفی وجود دارد ."