چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر سازگاری زناشویی معلمان زن
انجام شد.روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل
بود. 30 نفر از زنان معلم شهر ابهر از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به شیوه تصادفی در
دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. به گروه آزمایش 8 جلسه واقعیت درمانی گروهی ارائه شد
وگروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکرد. ابزار سنجش پرسشنامه های سازگاری زناشویی بود
داده ها بوسیله تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که واقعیت درمانی
گروهی بر سازگاری زناشویی زنان در سطح (0/01) موثر بوده است و همچنین واقعیت درمانی
گروهی بر مولفه های سازگاری زناشویی در زنان در سطح (0/01) موثر بوده است.نتایج این پژوهش
نشان می دهد واقعیت درمانی گروهی می تواند در ارتقای سازگاری زناشویی زنان موثر باشد
خلاصه ماشینی:
"بنابراین با توجه به این مساله پژوهشگر در 1- Survival 2 - Self - preservation 3 - Wubolding 4- Burdenski 5 - Watson 6 - Britzman این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که : آیا واقعیت درمانی گروهی بر سازگاری زناشویی معلمان زن مؤثر است ؟ روش روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایش با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود .
جدول (٤) نتیجه بررسی تحلیل کوواریانس تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر سازگاری زناشویی معلمان زن (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول (٤) نشان می دهد F بدست آمده براثر مداخله برابر با(٢١/٤٥) می باشد که از لحاظ آماری درسطح (٠/٠١) معنی دار است بنابراین می توان نتیجه گرفت که میانگین دو گروه در پس آزمون پس از تعدیل نمره های پیش آزمون بایکدیگر تفاوت دارد.
جدول (٦) :نتیجه بررسی تحلیل کوواریانس تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر مؤلفه های سازگاری زناشویی معلمان زن (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ( ٦) نشان می دهد F های به دست آمده بر اثر مداخله که از لحاظ آماری درسطح (٠/٠١) معنی دار است بنابراین می توان نتیجه گرفت که میانگین دو گروه در پس آزمون پس از تعدیل نمره های پیش آزمون بایکدیگر تفاوت دارد.
با توجه اینکه میانگین مؤلفه های پس آزمون سازگاری زناشویی در گروه آزمایش نسبت به کنترل افزایش داشته واز نظر آماری نیز تفاوت معنی دار نشان می دهد ، بنابراین فرضیه ی فوق تأیید می شود."