چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی عوامل هوش سازمانی و رتبه بندی آنها در نظام های آموزشی و سازمان های دانش محور (به صورت مطالعه تطبیقی دانشگاه امام صادق (ع) با دانشگاه شهید بهشتی) می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش پیمایشی ـ تطبیقی بین نمونه ای مشتمل بر 355 نفر (151 نفر از کارکنان دانشگاه امام صادق (ع) و 204 نفر از کارکنان دانشگاه شهید بهشتی) انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای بر اساس هفت مهارت «کارل آلبرخت» می باشد. کارل آلبرخت برای پاسخگویی و جلوگیری از کندذهنی گروهی، از عنوان هوش سازمانی استفاده و مدلی را ارائه می کند که دارای هفت بعد است: چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد. هر یک از این بعد ها، یکی از فرضیه های پژوهش است و هوش سازمانی نیز به عنوان متغیر اصلی این پژوهش موردآزمون قرار گرفت. جهت آزمون فرضیات پژوهش (با استفاده از داده های جمع آوری شده) از آزمون t همبسته یا زوجی در نرم افزار spss استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از وجود تفاوت معنی دار میان نمرات دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه شهید بهشتی می باشد؛ به گونه ای که در تمامی مولفه های مربوط به هوش سازمانی دانشگاه امام صادق(ع) دارای وضعیت مطلوب تری می باشد. لذا تمامی فرضیات پژوهش تایید می گردند.
خلاصه ماشینی:
بررسی ، مقایسه و رتبه بندی عوامل هوشمندی سازمان های دانش محور چکیده هدف این پژوهش ، بررسی عوامل هوش سازمانی و رتبه بندی آنهـا در نظـام هـای آموزشـی و سازمان های دانش محور (به صورت مطالعه تطبیقی دانشگاه امام صادق (ع ) بـا دانشـگاه شـهید بهشتی) می باشد.
نتایج پژوهش حاکی از وجود تفاوت معنی دار میان نمرات دانشگاه امام صادق (ع ) و دانشـگاه شـهید بهشـتی می باشد؛ به گونه ای که در تمامی مولفه های مربوط به هوش سازمانی دانشگاه امـام صـادق (ع ) دارای وضعیت مطلوب تری می باشد.
برای بقا و ماندگاری در رقابت ، شرکت های کوچک دانش محور نیز نیازمند خلق و بـازآفرینی بی پایان دانش هسـتند (١٩٩٧ , Brown , ٢٠٠٧ , Valkokari) و دانـش بـه منبـع ایجـاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار تبدیل شده است (٢٠٠٥ ,Teece & ١٩٩٥, Nonaka.
) از توانـایی هـای یـک شرکت دانش محور در فناوری برتر، برای خلق دانش و مدیریت آن نیز به عنوان عامل بحرانی موفقیـت و بقـا یـاد مـی شـود (٢٠٠١ Nonaka & Teece و ٢٠٠٧,enzSa و اینکـپن ، ٢٠٠٥ و ٢٠٠٦,Desouza) .
جدول ١- توصیف اطلاعات نمونه های پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج آزمون نرمال بودن برای هریک از مولفه های هوش سازمانی و به صورت کلی بیان می کند که با توجه به اینکه سطح معناداری آزمون کولموگروف -اسـمینورف درهریـک از مولفـه هـا ی فوق از٥درصد کمتر است ، نمی توان فرض نرمال بودن توزیع را پذیرفت ، کـه بـه صـورت کلـی بیانگر عدم نرمال بودن توزیع در هر دو جامعه پژوهش می باشد.