چکیده:
سیستم های استعدادیابی، امروزه معیارهای بیشتر و پیچیده تری را برای ارزیابی افراد به کار می گیرند. این معیارها علاوه بر ظرفیت های رهبری افراد با ارزش ها و هنجارهای سازمان نیز مرتبط است و شامل ظرفیت یادگیری و رشد افراد و همچنین نتایج حاصل از عملکرد آنها نیز می شود. شرکت های موفق در شناسایی قابلیت ها و شایستگی ها اولا به اهداف و جهت گیری های استراتژیک سازمانشان توجه جدی دارند و فهرست قابلیت ها را بر اساس نیازمندی های مربوطه به این استراتژی ها تدوین می کنند و ثانیا در ارزیابی قابلیت ها هم بر عملکرد فعلی و هم بر پتانسیل های آنان تاکید دارند. معیارهای مربوط به عملکرد معمولا شامل نحوه دستیابی به اهداف تعیین شده و التزام عملی به ارزش ها و هنجارهای مورد توجه سازمان است در حالیکه پتانسیل به معنی توانایی های فرد برای رهبری موفق در سطوح بالاتر است. تلاش این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی پیمایشی با زمینه کاربردی ارائه فاکتورهایی برای ارزیابی واقعگرایانه و صحیح افراد با پتانسیل بالا می باشد. همچنین افزایش دقت و اعتبار ارزیابی ها و قضاوت های ذهنی با استفاده از رویکردهای نوین علم روانشناسی و فاکتورهای ارزشمند این رویکردها از دیگر اهداف این پژوهش می باشد. جامعه آماری این بررسی شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت می باشند که تعداد آنها در ایران 11 شرکت است. به عنوان ابزار انجام تحقیق از پرسشنامه ای استفاده شد که روایی آن توسط کارشناسان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است. بر این اساس 250 پرسشنامه بین کارشناسان رده سرپرستی به بالا توزیع شد. سه متغیر شناختی، رفتاری و محیطی در این پژوهش به عنوان فاکتورهای موثر در فرایند شناخت استعدادها در نظر گرفته شده که تاثیر این سه متغیر در مراحل مختلف فرایند استعدادیابی مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل های آماری صورت پذیرفته نیز تاثیر عمیق این فاکتورها را تایید می کند. نتایج بیانگر این نکته است که حفظ استعداد ها مهمترین متغیر تاثیر پذیر از متغیرهای رویکرد روانشناختانه نسبت به سنجش عملکرد در فرآیند مدیریت استعداد است. یعنی مهمترین نقش این متغیرها در حفظ استعدادها می باشد.
خلاصه ماشینی:
تحقیق حاضر به منظور ارائه مولفه هایی جهت سنجش قابلیت ها با استفاده از رویکرد های روانشناسی و خصوصا رویکرد "یادگیری اجتماعی در شخصیت " انجام شده است و مساله این است که آیامی توان با اصول این رویکرد، قابلیت های فرد را با استفاده از روش های مختلف ارزیابی عملکرد شناسایی نمود؟ ٣- اهمیت پژوهش تغییرات سریع و گسترده ای که در سازمان های امروزی بوجود آمده ، سبب شده است تا کمبود مهارت ها از چالش های عمده بازار کار به شمار آید.
بدین منظور پرسشنامه هایی در قالب نظرسنجی برای سنجش تاثیر این عوامل بر مدیریت استعداد طراحی شده و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازه گیری توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، در میان نمونه های متشکل از ١٧٤ نفر از مدیران ١٠ شرکت خدماتی توزیع گردید.
نمودار شماره ٢: مدل مفهومی تحقیق ٦- فرضیات تحقیق با توجه به مدل ، دوازده فرضیه به قرار زیر تبیین شده است : فرضیه اول : متغیرهای شناختی در فرایند مدیریت استعداد بر جذب استعدادها در سازمان تاثیر گذار است .
همچنین می توان گفت متغیرهای رفتاری و محیطی نیز در فرآیند مدیریت استعداد بر جذب استعداد، ارزیابی و کشف استعداد، پرورش وآموزش و حفظ استعدادها در سازمان اثر معنی داری به لحاظ آماری دارد.
هر چه متغیر های شناختی، رفتاری و محیطی در فرآیند مدیریت استعداد بیشتر مورد توجه قرار گیرد، نرخ جذب استعداد، ارزیابی و کشف ، پرورش و حفظ استعدادها در سازمان بیشتر می شود.