چکیده:
در سال های اخیر توجه به دانش یکی از موضوعات مطرح در سازمان ها بوده است و مدیران سازمان ها دریافته اند که برای ادامه حیات و توسعه سازمان باید از این منبع کلیدی به درستی استفاده کنند و اینکه مدیریت بر دانش منجر به موفقیت سازمان خواهد شد. از طرفی هوش عاطفی با تاکید بر ویژگی هایی چون خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی های اجتماعی و مدیریت روابط از اهمیت ویژه ای برخوردارشده و ابزاری نوین و شایسته در دست مدیران برای هدایت افراد درون سازمان و تامین رضایت آنان است. با توجه به مواردی که گفته شد یکی از سوالاتی که در حوزه مدیریت برای سازمان ها و پژوهشگران مطرح می باشد رابطه بین مدیریت دانش و هوش عاطفی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا بین مدیریت دانش و هوش عاطفی رابطه وجود دارد؟ جامعه آماری در این پژوهش کارکنان ادارات دولتی شهرستان جیرفت است و حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با حجم جامعه و فرمول کوکران 280 نفر از کارمندان انتخاب شد.به منظور جمع آوری داه ها از دو پرسشنامه از پیش ساخته شده مدیریت دانش با روایی 93% و پایایی 92% و هوش عاطفی با روایی 94% پایایی 78% استفاده شده. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و از نظر نوع تجزیه و تحلیل داده ها در آن از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های همبستگی اسپرمن و کندال از طریق نرم افزار آماری SSPS انجام شده است. یافته های حاصل از این تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش و مولفه هایش با هوش عاطفی کارکنان رابطه افزایشی معنی داری وجود دارد که این همبستگی بین تحصیل دانش و هوش عاطفی نسبت به همه قوی تر است.
خلاصه ماشینی:
Impact بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش عاطفی کارکنان ادارات دولتی شهرستان جیرفت چکیده در سال های اخیر توجه به دانش یکی از موضوعات مطرح در سازمان ها بوده است و مدیران سازمان ها دریافته اند کـه برای ادامه حیات و توسعه سازمان باید از این منبع کلیدی به درستی استفاده کنند و اینکه مدیریت بر دانـش منجـر بـه موفقیت سازمان خواهد شد.
(جعفری و کلانتر, ١٣٨٥: ٢٨) تاکیـد بـر تشـکیل گروههای همسان , یادگیری مشارکتی ,تمایل به یادگیری دانش جدید, تقویت خـود بـاوری و اتکا به نفس کارکنان و ایجاد یک محیط یادگیرنده موجب ترغیب و تقویت انگیـزه افـراد بـه منظور حصول به نتایج بهینه در یادگیری خواهد شد (هلدت , ٢٠٠٧: ٣٦) - تحصیل دانش : سازمان میتواند دانش جدید را از طریـق اسـتخدام کارشناسـان , همکـاری و مشارکت با موسسه های پژوهشی و دانشگاهی بدست آورد.
بنابراین با توجه به نتیجه پژوهش و از آنجا که مهمتـرین و ارزشـمندترین سرمایه سازمان , سرمایه انسانی آن است و هرچه به این سرمایه گرانبها بیشتر توجـه شـود, به همان اندازه بر موفقیت سازمان تاثیر دارد, تلاش مدیران بهره مند از هوش عاطفی منجر به گسترش و توسعه دانش و مدیریت اطلاعات در سازمان و بین کارکنان میشود.
٣- نتایج این پژوهش نشان داد که بین تحصیل دانش و هوش عاطفی کارکنان رابطه معنـی دار مستقیمی وجود دارد.
٥- نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین اشتراک دانش و هوش عاطفی کارکنان رابطه معنـی دار مستقیمی وجود دارد.
٦- نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین توسعه دانش و هوش عاطفی کارکنان رابطـه معنـی دار مستقیمی وجود دارد.