چکیده:
در طی چند سال اخیر در نظریهها و تحقیقات مختلفی، مدیریت زنجیره تامین به عنوان یک سازه اصلی مرتبط با عملکرد سازمانی مطرح شده است. با توجه به گسترش روز افزون رویکرد مدیریت زنجیره تامین، مقاله حاضر به بررسی تاثیر آن بر عملکرد سازمانی از طریق مداخله مزیت رقابتی پرداخته است. به این منظور پژوهشگران ضمن مرور کامل مبانی نظری پژوهش و با استفاده از روش توصیفی-پیمایشی و با انتخاب اعضای نمونة آماری به روش تصادفی از بین اعضای مجموعه زنجیره تامین شرکت طراحی و تامین قطعات ایران خودور (ساپکو)، فرضیههای پژوهش را با استفاده روش معادلات ساختاری و رگرسیون مورد سنجش قرار دادهاند. نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت زنجیره تامین به طور مستقیم مزیت رقابتی و نیز عملکرد سازمانی را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین مزیت رقابتی با عملکرد سازمانی رابطه معنیدار دارد. اما با مداخله مزیت رقابتی، شدت رابطه میان مدیریت زنجیره تامین و عملکرد سازمانی تقویت میشود.. در نهایت آزمون برازندگی مدل بیانگر برآزندگی مدل و مناسب بودن آن برای مجموعه زنجیره تامین شرکت ساپکو است.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت زنجیره تـأمین بـه طور مستقیم مزیت رقابتی و نیز عملکرد سازمانی را تحت تأثیر قرار میدهد.
به این ترتیب با ذکر مؤلفه های پـژوهش کـه تشـکیل دهنـده اجـزای مـدل مفهـومی پـژوهش میباشند، فرضیه های تحقیق به شرح زیر بیان میشوند: فرضیه ١: مدیریت زنجیره تأمین با کسب مزیت رقابتی در شرکت ساپکو رابطه معنیداری دارد.
جدول ٢ خروجی نتایج تحلیل عـاملی تأییدی برای متغیر مستقل (مدیریت زنجیره تأمین )، متغیر مداخله گر (مزیـت رقـابتی) و متغیـر وابسته (عملکرد سازمانی) را همراه با مقادیر شاخص های برازندگی آنها نشان میدهد.
آزمون رابطه مستقیم بین مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در نهایت این بررسی در قالب شکل ٧ نشان میدهد که مدیریت زنجیره تأمین از طریـق مزیـت رقابتی، عملکرد سازمانی را تحت تأثیر قرار میدهد.
مدل معادلات ساختاری روابط غیرمستقیم میان مدیریت زنجیره تأمین و عملکرد سازمانی چنان که در مدل مدل فوق الذکر (مدل نهایی تحقیق ) مشاهده میشـود، رابطـه بـا ورود مزیـت رقابتی به عنوان متغیر مداخله گر، شـدت همبسـتگی بـین مـدیریت زنجیـره تـأمین و عملکـرد سازمانی به میزان ٠,٠٨ تقویت شده است .
بر اساس نتایج حاصل مـیتـوان گفـت برتریها و کیفیت بالای فعالیت های مجموعه زنجیره تأمین در حوزه خاصی که مزیـت رقـابتی برای آن ایجاد میکند، تمایل مشتریان را به خریـد محصـولات شـرکت و اسـتفاده از خـدمات ترغیب میکند و در نتیجه اثربخشی فعالیت ها افزایش یافته و عملکرد سازمانی بهبود مییابد.
به عبارت دیگر اثربخشی و بهبود در مـدیریت زنجیـره تـأمین از طریـق کسب مزیت رقابتی موجب بهبود عملکرد سازمانی در مجموعه زنجیره تأمین شـرکت طراحـی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) میشود.