چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش مولفه های اضطراب امتحان و نارسایی هیجانی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 96-95 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 355 نفر از آن ها با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه اضطراب امتحان فریدمن (1997)، مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو (1994) و سیاهه فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار 16 spss و آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که بین مولفه های اضطراب امتحان، نارسایی هیجانی و فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود داشت (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین مولفه های اضطراب امتحان، مولفه خطای شناختی و از بین مولفه های نارسایی هیجانی، مولفه دشواری در شناسایی احساسات توانستند بخشی از واریانس نمرات فرسودگی تحصیلی را پیش بینی کنند. با توجه به ارتباط نزدیک این سه مشخصه باهم در هرگونه برنامه ریزی برای پژوهش و اصلاح امور، لازم است این رابطه در نظر گرفته شود.
The present study aimed to investigate the role of test anxiety components and alexithymia in the academic burnout of students. The method of this study was descriptive and correlational. The statistical population consisted of all male and female students studying at Azarbaijan Shahid Madani University in the 2016-2017 academic year that based on Krejcie and Morgan table، 355 students were selected by multistage cluster sampling method. Toronto Alexithymia Scale (Bagby et al، 1994)، Test of anxiety (Friedman، 1997) and Maslach Burnout Inventory-Student Survey (Shaufeli et al، 2002) formed the basis for data gathering. Data were analyzed using software SPSS 16 and statistical tests Pearson correlation and multiple regression (stepwise). The results showed that there was a positive significant relationship between the components of test anxiety and alexithymia with academic burnout (P<0/01). Also، multiple regression results showed that from among the components of test anxiety، cognitive error component and from among the components of alexithymia، component difficulty in identifying feelings they could predict section of the variance scores academic burnout. Given the close relationship between these three parameters together، it is necessary that this relation be considered in any curriculum planning and affairs reform.
خلاصه ماشینی:
"همچنین اضطراب امتحان با عادت های مطالعه ای نامناسب و ناکافی و نقایص توجهی، اضطراب خصیصه ای، ترس اجتماعی و همچنین وجود سطح بالای اضطراب امتحان با خطاهای شناختی افزون تر، افکار منفی بیشتر و پایین بودن عزت نفس ، همراه است که این علائم منفی ناشی از اضطراب امتحان در فراگیران به خصوص دانشجویان با حالت ها و نشانه های فرسودگی تحصیلی مانند خستگی ذهنی و هیجانی، فشارهای روانی مانند گرانباری نقش ، محدودیت زمانی و فقدان منابع لازم برای انجام دادن وظایف و تکالیف محوله ، بی اشتیاقی نسبت به مطالب درسی، ناتوانی در ادامه حضور مستمر در کلاس های درس ، مشارکت نکردن در فعالیت های کلاسی، احساس بی معنایی در فعالیت های درسی و احساس ناتوانی در فراگیری مطالب درسی نیز همراه خواهد بود که به تدریج و با گذشت زمان زمینه ی افت و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دارای اضطراب امتحان را فراهم خواهد ساخت .
همان گونه که قبلا اشاره گردید یافته دیگر پژوهش نشان داد که مؤلفه دشواری در شناسایی احساسات می تواند فرسودگی تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کند، در تبیین نتیجه حاضر میتوان به این نکته اشاره کرد که مشکل در شناسایی احساسات زمانی رخ می دهد که فرد در تمایز میان احساسات دچار پریشانی می شود و افراد مبتلابه نارسایی هیجانی، تهییج های بدنی بهنجار را بزرگ می کنند، نشانه های بدنی برانگیختگی هیجانی را بد تفسیر میکنند، درماندگی هیجانی را از طریق شکایت های بدنی نشان میدهند و در اقدامات درمانی نیز به دنبال درمان نشانه های جسمانی هستند (تیلور و همکاران ، ٢٠١٤).
The relationship between cognitive emotion regulation strategies and test anxiety junior high school girl students Sirjan, The first international conference on new research in the field of Psychology and Social Studies Iran, Qom.
The relationship between self- concept and academic burnout with test anxiety among female students, an international conference on the new results of research in Psychology and Education, Tehran."