چکیده:
گرچه مسئله مهدویت و ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در آخر الزمان مورد اتفاق و اجماع شیعه و اهل سنت است، ولی در برخی از موضوعات مربوط به آن حضرت، اختلاف نظرهایی بین فریقین وجود دارد. یکی از موارد اختلافی، بحث درباره نسب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. اجماع شیعه و برخی از اهل سنت با استناد به احادیث متواتر آن است که آن حضرت از نسل رسول خدا صلی الله علیه و آله و از ذریه حضرت فاطمه زهراعلیها السلام و از اولاد امام حسین است. هم چنین معتقدند وی فرزند امام حسن عسکری علیه السلام می باشد. ولیکن برخی از اهل سنت، به ویژه آن هایی که در مخالفت و حتی دشمنی با پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام ابا و امتناعی ندارند، گاهی شبهه می کنند که وی از تبار عباس بن عبدالمطلب است، نه از عترت و اهل بیت علیهم السلام. گاهی می گویند وی از نسل امام حسن مجتبی علیه السلام است، نه از نسل امام حسین علیه السلام. هم چنین می گویند نام پدرش عبدالله است، نه امام حسن عسکری علیه السلام. آنان چنین شبهاتی را مستند به برخی از روایاتی نموده اند که با بررسی سندی و دلالی آن ها ثابت خواهد شد، که جملگی مرسل و مرفوع بوده و با انگیزه های خاصی توسط معاندان در طول تاریخ (به ویژه در عصر عباسیان) جعل و وضع شده اند و از منظر فریقین (شیعه و کثیری از اهل سنت) غیر قابل اعتبار و اعتنا بوده و اخبار موضوعه محسوب می گردند.
Although the issue of Mahdaviyyat and the advent of Imam Mahdi (AS) at the end of the day are Shi'a and Sunni consensus، there are differences of opinion between the two in some of the themes of the Prophet. One of the controversies is the discussion of the birth of Imam Mahdi (aj). The consensus of the Shi'a and some of the Sunni people، based on the subsequent narrations، is that the Prophet is the descendant of the Prophet (pbuh) and the descendant of Fatima Zahra (sa) and of the descendants of Imam Hussein (AS). They also believe that he is the son of Imam Hasan Askari (AS). However، some Sunni people، especially those who do not have the opposite and even the hostility to followers of the Ahlul-Bayt (AS)، sometimes doubt that they are from the descent of Abbas ibn Abdulmutallab، not from the Etruth and Ahlul Bayt (AS). Sometimes they say that he is from the generation of Imam Hassan Mojtaba (AS)، not from the generation of Imam Hussein (AS). They also say that his father's name is Abdullah، not Imam Hasan Askari (AS). They have documented such doubts into some of the traditions that will be verified by the examination of their scriptures and documents، which are all mursal and narcissistic، and with special motivations by the perpetrators of history (especially in the age of the Abbasids) From the perspective of the Persian (Shi'a and many Sunni)، they are untrustworthy and are considered news stories.