چکیده:
ریسک اعتباری، از مهمترین ریسکهایی است که نهادهای پولی و مالی را تحتتاثیر قرار میدهد. هدف اصلی پژوهش ارزیابی تاثیر ریسک اعتباری بر بازده سهام است. ابتدا با بررسی مبانینظری، پژوهشهای انجام شده و نظر کارشناسان خبره، عوامل کمّی و کیفی موثر بر رتبهبندی اعتباری تعیین شد سپس پرسشنامهای تهیه شد تا باتوجه به نظر خبرگان براساس محیط ایران درجه اهمیت شاخصها مشخص شود، و با استفاده از مدل تاپسیس رتبهبندی ۱۰۶ شرکت بورس اوراقبهادار تهران برای سالهای۱۳۹۰-۱۳۹۴ براساس ریسک اعتباری با درجه اهمیت یکسان و متفاوت شاخصها صورت گرفت؛ سپس براساس نتایج رتبهبندی به تشکیل پرتفوهایی از سهام پرداخته شد و درنهایت تاثیر ریسک اعتباری بر بازده سهام در دو حالت درجه اهمیت یکسان و متفاوت مشخص شد. بنابر نتایج، تاثیر ریسک اعتباری بر بازده در هردو حالت درجه اهمیت یکسان و متفاوت، با تحلیل رگرسیون دادههای ترکیبی، بیمعنی و با تحلیل رگرسیون دادههای پانل، معنیدار و معکوس است.
خلاصه ماشینی:
ابتدا با بررسی مبانینظری، پژوهش های انجام شده و نظر کارشناسان خبره ، عوامل کمی و کیفی موثر بر رتبه بندی اعتباری تعیین و سپس پرسشنامه ای تهیه شد تا باتوجه به نظر خبرگان براساس محیط ایران درجه اهمیت شاخص ها مشخص شود، در ادامه با استفاده از مدل تاپسیس رتبه بندی ١٠٦ شرکت بورس اوراق بهادار تهران برای سال های١٣٩٠-١٣٩٤ براساس ریسک اعتباری با درجه اهمیت یکسان و متفاوت شاخص ها صورت گرفت ؛ و براساس نتایج رتبه بندی به تشکیل پرتفوهایی از سهام پرداخته شد و درنهایت تاثیر ریسک اعتباری بر بازده سهام در دو حالت درجه اهمیت یکسان و متفاوت مشخص گردید.
با توجه به اهمیت غیرقابل انکار رتبه بندی اعتباری و لزوم وجود موسسات رتبه بندی در کشور و اینکه تحقیقات متعددی در حوزه رتبه بندی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران با روش شناسیهای متفاوت که اغلب شامل شاخص های کمی و آنها نیز معطوف بر نسبت های مالی خاص بودند؛ میتوان گفت تاکنون تحقیقات جامعی از لحاظ دربرگرفتن شاخص های موثر بر رتبه بندی اعتباری اعم از کمی و کیفی انجام نشده است .
شاهرخی، مشایخ و حیدری (١٣٩٥) در پژوهشی با هدف رتبه بندی اعتباری شرکت ها، اطلاعات ١٤٦ شرکت تولیدی پذیرفته در بورس و اوراق بهادار سال ١٣٩٢ جمع آوری نمودند و از مدل سوپر تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است .
Credit ratings and the cross-section of stock returns, Journal of Financial Markets 12 (31) 469–499.