چکیده:
مقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از تعریف لوییز آلتوسر از مفهوم «ایدئولوژی»، «فراخوانده شدن»، «ابزارهای فشار حکومتی» و «ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی»، شعر مشهور ایمامو امیری باراکا «به یاد رادیو» را مطالعه و بررسی کند. بنا به تعریف آلتوسر، «ایدئولوژی بازنمایی روابط خیالی افراد با شرایط وجودی خودشان» است. به عبارتی دیگر ایدئولوژی رابطه افراد با واقعیت خارج را مخدوش میسازد. در شعر باراکا «به یاد رادیو»، رسانه (رادیو) به عنوان یک ابزار ایدئولوژیک مخاطبین خویش شامل همه سفیدپوستان و سیاهپوستان را فراخوانده و آنها را تبدیل به سوژههایی ایدئولوژیک میکند که بدون هیچ گونه مقاومتی ایدئولوژی طبقه حاکم (سفیدپوستان) را پذیرفتهاند. باراکای جوان به عنوان شاعر، نگاهی حزنآمیز به کودکی خویش دارد (زمانی که با علاقه به رادیو گوش میکرده است)، و با خشم و بدبینی برنامههای رادیو در طی چند دهه گذشته را مورد انتقاد قرار میدهد زیرا سیاه بودن را بد دانسته و برای نرمال بودن از سفیدپوستان کورکورانه تقلید کنند. مطالعه این شعر نشان میدهد که ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی به شکلی نمادین و پنهان در قالب برنامههای رادیویی عمل میکنند.
خلاصه ماشینی:
ايدئولوژي و فراخواندن جامعه سياه پوستان آمريکا در شعر "به ياد راديو" اميري باراکا: خوانشي آلتوسري سيد شهاب الدين ساداتي ١ عليرضا جعفري ٢ چکيده مقاله ي حاضر تلاش دارد تا با استفاده از تعريف لوييز آلتوسر از مفهوم "ايدئولوژي "، "فراخوانده شدن "، "ابزارهاي فشار حکومتي " و "ابزارهاي ايدئولوژيک حکومتي "، شعر مشهور ايمامو اميري باراکا "به ياد راديو" را بررسي کند.
در شعر باراکا "به ياد راديو"، رسانه ي (راديو) به عنوان يک ابزار ايدئولوژيک مخاطبين خويش شامل همه سفيدپوستان و سياه پوستان را فراخوانده و آنها را تبديل به سوژه هايي ايدئولوژيک مي کند که بدون هيچ گونه مقاومتي ايدئولوژي طبقه ي حاکم (سفيدپوستان ) را پذيرفته اند.
New Black Music: Amiri Baraka (LeRoi Jones) and Music نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره چــهاردهـم ، شـمـاره ١٩،پــايـيـز و زمـســتــان ١٩١١٣٩٦ Ideology and Interpellation of Black Americans’ Community .
هدف نويسندگان اين مقاله اين است که نشان دهند اگرچه شعر "به ياد راديو" مربوط به دوره بيت اميري باراکا است ، اما به شکلي ظريف و در قالب نام بردن از اشخاص معروف و سئوالاتي با لحن استفهام انکاري ، برنامه ها و آيکون هاي صنعت رسانه آمريکا، مفهوم نژادپرستي و ايدئولوژي غالب سفيدپوستان در آن بارز مي شود.
در ادامه شعر باراکا نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره چــهاردهـم ، شـمـاره ١٩،پــايـيـز و زمـســتــان ٢٠٣١٣٩٦ Ideology and Interpellation of Black Americans’ Community .
19, Autumn and Winter 204 ايدئولوژي و فراخواندن جامعه سياه پوستان آمريکا در شعر «به ياد راديو» مفهوم عشق بسيار سخت است و باراکا در بيت شانزدهم به اين مطلب اشاره مي کند.