چکیده:
امروزه اهمیت مفهوم برند، در خرید مشتریان به حدی است که برخی از صاحب نظران، از آن به عنوان
یک محصول کامل یاد کرده و معتقدند بسیاری اوقات، مشتریان به جای آن که محصولی را خریداری
نمایند، برندها را میخرند. در تحقیق حاضر، به اولویت بندی عوامل تاثیر گذار بر تصمیم خرید برند، در بازار گوشی های همراه شهر گرگان TOPSIS های معروف گوشی های تلفن همراه با رویکرد پرداخته شده است. تحقیق حاضر به بررسی دو شاخص اصلی می پردازد که به ترتیب اولویت عبارتند از : کیفیت و
قیمت، . برای جمع آوری دادهها، از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. برای محاسبه پایایی
پرسشنامه، از روش همسانی درونی به وسیله ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تحقیق حاضر از
لحاظ روش، ماهیتی پیمایشی، توصیفی و از لحاظ هدف، ساختاری کاربردی دارد. جامعه تحقیق،
فروشگاه های معتبرگوشی های تلفن همراه، با بیش از ٥ سال سابقه کار و نمونه آماری، با توجه به شاخص
تحلیل عاملی برابر ١٥٠ نفر قرارگرفته است. بر اساس نتایج حاصل از فروشگاه های معتبر گوشی های تلفن
همراه، به این نتیجه رسیده ایم که جهت بررسی عوامل تاثیرگذار بر انتخاب برند و تصمیم خرید مصرف
کننده، علاوه بر عوامل کیفی و قیمتی باید به عوامل بنیادی و نامحسوسی همچون رفتار مصرف کننده توجه
نمود که همواره به دنبال ایجاد اعتماد، اعتبار و در نهایت رضایت مندی مشتریان باشند و برای حفظ بقای
نام تجاری و وفادار نمودن مشتریان به برند، همواره دست به نوآوری بزنند.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتايج حاصل از فروشگاه هاي معتبر گوشي هاي تلفن همراه ، به اين نتيجه رسيده ايم که جهت بررسي عوامل تاثيرگذار بر انتخاب برند و تصميم خريد مصرف کننده ، علاوه بر عوامل کيفي و قيمتي بايد به عوامل بنيادي و نامحسوسي همچون رفتار مصرف کننده توجه نمود که همواره به دنبال ايجاد اعتماد، اعتبار و در نهايت رضايت مندي مشتريان باشند و براي حفظ بقاي نام تجاري و وفادار نمودن مشتريان به برند، همواره دست به نوآوري بزنند.
بر اساس تحقيقات اردم و اسويت (١٩٩٨)، اعتبار نام و نشان تجاري، از طريق افزايش کيفيت ادراک شده ، کاهش ميزان ريسک و کاهش هزينه اطلاعات بر خريد مصرف کننده تاثير گذار ميباشد.
1. Chernatony and Segal-Horn نتايج بدست آمده بر اساس تحقيقات بيک و همکاران (٢٠١٠)، نشان ميدهد که اعتبار و پريستيژ نام تجاري جزء سازه هاي معنادار مرتبط با خريد از سوي مصرف کننده ميباشند.
بر اساس تحقيقات اردم و اسويت (١٩٩٨)، اعتبار نام و نشان تجاري از طريق افزايش کيفيت ادراک شده ، کاهش ميزان ريسک و کاهش هزينه اطلاعات بر خريد مصرف کننده تاثير گذار ميباشد.
نتايج بدست آمده بر اساس تحقيقات بيک و همکاران (٢٠١٠) نشان مي دهد که اعتبار و پريستيژ نام تجاري جزء سازه هاي معنادار مرتبط با خريد از سوي مصرف کننده مي باشند.