چکیده:
عرضه اولیه سهام یکی از مهمترین وقایع در طول عمر شرکت است که علی رغم محدودیت ها، میتواند
دارای منافع بسیاری باشد. از اهداف اصلی شرکت برای عرضه سهام به عموم و ورود به بورس این است که بتواند سرمایه مورد نیاز خود را برای ادامه و گسترش عملیات خود، راحتتر و ارزانتر تامین کند. نگرانی
عمده شرکتهای بورسی در گام نخست برای ورود به بازار سرمایه این است که چه قیمتی برای عرضه
اولیه مناسب است و آیا میتوانند سرمایهگذاران را به خرید سهام خود مجاب کنند. نبود سابقه معاملاتی
برای سهام این شرکتها و نیز عدم تقارن اطلاعات بین عرضه کنندگان سهام جدید و سرمایهگذاران
بیرونی، باعث پیچیدگی در نحوه عملکرد عرضه اولیه سهام در بورس میگردد. قیمتگذاری این سهام
یکی از پیچیدهترین مباحث مدیریت مالی محسوب میشود و یکی از جذابترین موضوعات در مورد
عرضه عمومی اولیه اوراق بهادار، عرضه به زیر قیمت واقعی است که در این مورد فرضیه های متنوعی بیان
شده است و در این تحقیق به تفصیل به آن پرداخته می شود. اولین مرحله از عرضه عمومی اولیه انتخاب
بازار مناسب جهت ورود به آن و همچنین انتخاب یک بانک تامین سرمایه جهت مدیریت این فرآیند است.
یک شرکت برای اینکه بتواند عرضه عمومی شود، مراحل مختلفی را طی کرده و نیازمند اعمال قوانین
مختلفی است و یکی از پیش شرطهای آن استفاده از خدمات یک بانک تامین سرمایه است. البته لازم به
ذکر است که سرمایه گذاری در عرضه عمومی اولیه اوراق بهادار نیز همانند دیگر سرمایه گذاریها نیازمند
بررسی زیاد برای سرمایهگذار است تا بتواند سود مناسبی کسب کند. در این تحقیق ضمن ارائه تعاریفی از
عرضه عمومی اولیه سهام، مزایا و معایب، سازوکار و فرآیند پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
قيمت گذاري اين سهام يکي از پيچيده ترين مباحث مديريت مالي محسوب ميشود و يکي از جذاب ترين موضوعات در مورد عرضه عمومي اوليه اوراق بهادار، عرضه به زير قيمت واقعي است که در اين مورد فرضيه هاي متنوعي بيان شده است و در اين تحقيق به تفصيل به آن پرداخته مي شود.
1. Initial Public Offering محاسن عرضه ي عمومي سهام براي يک شرکت عرضه ي عمومي سهام يا در واقع سهامي عام شدن مزاياي بسياري براي يک شرکت دارد که برخي از آنها عبارتند از : ــ سهولت در تأمين مالي درازمدت طرح ها و پروژه هاي آتي از طريق انتشار سهام و ساير اوراق بهادار.
در ايران نيز تحقيقات مختلفي در اين زمينه صورت گرفته است که به عنوان مثال ميتوان به تحقيقي با عنوان " شناسايي عوامل موثر بر بازده بلند مدت سهام جديدا پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و تحليل روابط متقابل آنها " در سال ١٣٨١ توسط دکتر عبده و دکتر دموري اشاره کرد که برخي از نتايج آن بدين شرح است : الف ) بازده کوتاه مدت سهام عرضه شده در بورس در عرضه ي اوليه بيش از بازده کوتاه مدت بازار بوده است .
1. under pricing هيچ مبناي قيمتي در بازار ندارد و از عدم اطمينان بالايي برخوردار است جلب کند و از طرف ديگر سرمايه گذاراني که ريسک بالاي قيمت سهام جديد را پذيرفته اند و با خريد سهام وجوه مورد نياز شرکت را تامين کرده اند، مستحق برخورداري از تخفيف هستند (ذاکري، ١٣٧٥).