چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تاثیر عصرگرایی و کیفیت خواب بر اختلال خوردن دختران دانش آموز دبیرستانی بود. نمونه مورد مطالعه شامل210 دانش آموز بود که این افراد با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. این پژوهش یک طرح توصیفی و از نوع همبستگی بود که برای گرد آوری داده ها از مقیاس ترکیبی بامدادگرایی (CSM)، پرسش نامه کیفیت خواب پیتزبرگ (PSQI) و آزمون بازخورد اختلال خوردن (EAT-26) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون چند گانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عصرگرایی با اختلال خوردن و زیر مقیاس های آن رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. بین کیفیت خواب با اختلال خوردن و زیر مقیاس های آن نیز رابطه معکوس و معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون با روش مرحله ای بیانگر پیش بینی اختلال خوردن در دختران دانش آموز از روی متغیرهای عصرگرایی و کیفیت خواب می باشد. با در نظر گرفتن نتایج پژوهش، توجه ویژه به کیفیت و الگوهای خواب دختران نوجوان پیشنهاد می شود.
خلاصه ماشینی:
گـزارش هـای همه گیرشناسی نشان می دهندکه زنان بیش از مردان به این اخـتلال مبـتلا مـی شـوندو بـین ٨ درصد (افتخاری، احمدی، خضری و حسن زاده ، ١٣٩٣) تا ١٥/٧درصد (صفرزاده و محمودی خورندی، ١٣٩٤) از دختران نوجوان در معرض انواع اختلالات خوردن هستند.
Retallick, Whitcombe, Davies & Hullin 2.
Natale, Ballardini, Schumann & Mencarelli 4.
Abe, Inoue, Komada & Nakamara کاندرمن و کابانل ٢٠١٦،١)، اختلال دوقطبی ٢(ماندین ، کاردوسـو، مـوریرا، وینیـر٣و همکـاران ، ٢٠١٦)، تکانشی بودن ٤و هیجان خـواهی ٥(هوانـگ ، کانـگ ، واک، پـارک ٦و همکـاران ، ٢٠١٦؛ کانگ ، پارک، سوون ، کیم ٧و همکاران ، ٢٠١٥)و سوء مصرف مواد (کروران ، فتسس ، سیره ، تای لارد٨و همکاران ، ٢٠١٥).
Mondin, Cardoso, Moreira & Wiener 4.
Kervran, Fatséas, Serre& Taillard 9.
زیلی، گیگانتی و سالزارولو٢(٢٠٠٧) معتقد هسـتند کـه ریـتم هـای خـواب -بیـداری و فعالیت -استراحت عصرگرایان نسبت به بامـدادگرایان بـا تـأخیر اسـت ، امـا در زمـان نهفتگـی خواب ، طول مدت خواب و کیفیت خواب تفاوتی ندارند،اما پژوهش های دیگر ماننـد اهمـت ، یسیم ، نازان ، مهمت ٣و همکاران (٢٠١٠) ارتباط مثبت عصـرگـرا بـودن و پـایین بـودن کیفیـت خواب را نشان دادند.
Cleator, Abbotte, Judd & Wilding 2.
Ahmet, Yesim, Nazan& Mehmet 4.
Bos, Soares, Marqued & Maaia یافته های متناقضی را نشان می دهند.
Buysse, Reynolds, Monak& Berman 4.
یافته ها در این مطالعه که بر روی ٢٠٠دانش آموز دختر دبیرسـتانی انجـام شـده اسـت ،یافتـه هـای توصیفی در متغیرهای بامدادگرایی، کیفیت خواب و اختلالات خوردن در جدول ١نشـان داده شده است .
علاوه بر این ، نتایج نشان دادند کـه بـین کیفیـت خـواب و اخـتلال خـوردن رابطـۀمنفـی معناداری وجود دارد لذا افرادی که کیفیت خواب پایین تـری دارنـد، بیشـتر در معـرض خطـر اختلالات خوردن هستند.