چکیده:
نوجوانان مبتلا به اختلال نارسائیتوجه/ بیشفعالی در زمینههای رفتاری، عاطفی، اجتماعی و تحصیلی آسیبپذیر هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی در کاهش نشانگان بالینی نوجوانان پسر مبتلا به اختلال نارسائیتوجه/ بیشفعالی میباشد. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون، پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان پسر14 تا 17 سال مبتلا به اختلال نارسائیتوجه/ بیشفعالی مراجعه کننده به کلینیک امید عصر درسال 1394 بود. تعداد 28 نوجوان مبتلا بر اساس مقیاس درجهبندی کانرز والدین به شیوه نمونهگیری هدفمند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی 14 نفر در گروه آزمایش و 14 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش ذهنآگاهی گروهی دریافت کردند و افراد گروه کنترل در فهرست انتظار برای مداخله قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که، آموزش ذهنآگاهی در کاهش نشانگان بالینی بیشفعالی، نارساییتوجه و تکانشگری تاثیر معنیداری داشته است. با توجه به یافتهها بهنظر میرسد که آموزش ذهنآگاهی برای نوجوانان با نشانگان بالینی بیشفعالی، نارساییتوجه و تکانشگری اثرگذار بوده و به عنوان درمانی نوین در کار بالینی با این اختلال سودمند باشد.
خلاصه ماشینی:
Moffitt, Arseneault, Belsky, Dickson 3.
Sibley, Kuriyan, Evans &Waxmonsky 2.
McCkarthy, Asherson, Coghill & Hollis 3.
Schoenfelder, Moreno, Wilner, Whitlock & Mendoza 4.
Neely, Wang, Chennavasin, Samimy & Tucker 5.
Jerman, Reynolds & Swanson 4.
Zeidan, Johnson, Diamond & David 5.
Flook, Smalley, Kitil & Galla 7.
بنـابراین ، پژوهش حاضر با هدف بررسی این مسئله انجام شدکه آیا آموزش ذهن آگاهی بر روی کـاهش علائم اختلال نارسائی توجه / بیش فعالی در نوجوانان مؤثراست ؟ 1.
بنابراین ، نتایج بیـان کننـدة آن اسـت کـه میتوان از ذهن آگاهی برای کاهش نشانه های اختلال نارسائی توجه / بیش فعالی در نوجوانی نیز استفاده کرد.
The effectiveness of mindfulness-based therapies for ADHD: A meta-analytic review, Journal of Attention Disorders,20 (7):573-583.
Mindfulness training as an adjunct to evidence – based treatment for ADHD within families, Journal of Attention Disorders, 19 (2): 147-157.
Mindfulness based cognitive therapy versus treatment as usual in an adults with attention deficit hyperactivity disorder.
The effect a family – based Mindfulness intervention on children with attention deficit and hyperactivity symptoms and their parents: design and rationale for a randomized, controlled clinical trial (study protocol).
Attention Deficit Hyperactivity Disorder: treatment discontinuation in adolescents and young adults, British Journal of Psychiatry,194 (3): 273-277.
Mindfulness meditation training for attention deficit / hyperactivity disorder in adulthood: Current empirical support, treatment overview and future directions.
Effectiveness of mindfulness training on automatic cognitive processing, Quarterly Journal of Psychological Studies, 11(3): 141-159(Text in Persian).
Mindfulness and attention deficit / hyperactivity disorder.
Mindfulness meditation training in adult and adolescents with ADHD: A feasibility study, Journal of Attention Disorders,11 (6): 737-746.