چکیده:
دین یکی از قدیمی ترین و مهم ترین نهادهای اجتماعی است و تمامی جوامع در طول تاریخ دارای دین بوده اند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مصرف رسانه ای (تلویزیون داخلی و ماهواره ای) با میزان دینداری دانشجویان است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعه ی آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان جدیدالورود شاغل به تحصیل در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال تحصیلی 95-94 بود که پرسش نامه ی تحقیق براساس روش سرشماری بین همه ی آنان (دانشجویان جدیدالورود) توزیع، سپس اطلاعات جمع آوری شده به کمک نرم افزار spss و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافته های توصیفی تحقیق نشان دهنده ی سطح متوسط به بالای دینداری در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بوده است. نتایج تحلیلی گویای آن است که بین میزان مصرف تلویزیون داخلی با دینداری کل رابطه ی مثبت و معنادار وجود داشته و از میان ابعاد دینداری، بعد مناسکی بیشترین شدت رابطه را با میزان استفاده از تلویزیون داخلی داشته است. استفاده از تلویزیون داخلی با سایر ابعاد دینداری رابطه ی معنادار نداشته است. همچنین نتایج تحقیق، رابطه ی معکوس و معناداری بین استفاده از تلویزیون ماهواره ای با دینداری کل نشان می دهد. از میان ابعاد دینداری، بعد عاطفی و پیامدی بیشترین شدت رابطه را با میزان استفاده از تلویزیون ماهواره ای دارد و بعد اعتقادی و مناسکی، فاقد این رابطه ی معنادار است.
خلاصه ماشینی:
نتایــج تحلیلــی گویــای آن اســت کــه بیــن میـزان مصـرف تلویزیـون داخلـی بـا دینـداری کل رابطـه ی مثبـت و معنـادار وجـود داشـته و از میــان ابعــاد دینــداری ، بعــد مناســکی بیشــترین شــدت رابطــه را بــا میــزان اســتفاده از تلویزیـون داخلـی داشـته اسـت .
بنابرایــن ، بــا توجـه بـه انکارناپذیـر بـودن ضـروت مطالعـه ی رسـانه های جمعـی بـه عنـوان یکـی از منابـع اطلاعاتـی و معرفتـی در دنیـای امـروز، همچنیـن ایـن نکتـه کـه شـناخت و بررسـی رابطـه ی ایـن رسـانه ها بـا دینـداری در میـان دانشـجویان ـ کـه بـه عنـوان قشـر جـوان و آینده سـازان جامعـه بـه شـمار می رونـد ـ می توانـد تصویـری از وضعیـت موجـود را نشـان دهـد و زمینـه را بــرای سیاســت گذاری و برنامه ریــزی مؤثرتــر و آگاهانه تــر بــرای ایــن قشــر مهــم ترســیم ســازد، هــدف از ایــن تحقیــق بررســی و شــناخت رابطــه ی اســتفاده از رســانه های جمعــی (تلویزیـون داخلـی / ماهـواره ای ) بـا وضعیـت دینداری دانشـجویان اسـت .
بـر اسـاس نتایـج بـه دسـت آمـده ، جهـت رابطـه ی اسـتفاده از رادیـو و تلویزیـون داخلـی و خارجـی بـا وضعیـت دیـن داری مخاطبـان معکـوس اسـت ؛ بـه ایـن معنـا کـه اسـتفاده از برنامه هـای رادیـو و تلویزیـون داخلـی بــا وضعیــت پایبنــدی مخاطبــان بــه ابعــاد و نشــانه های دیــن داری ، رابطــه ای مثبــت دارد و برعکـس اسـتفاده از برنامـه ی رادیوهـای خارجـی و شـبکه های ماهـواره ای ، رابطـه ی منفـی .