چکیده:
یکی از نمادهای نوین سازی نظام توزیع کالایی، توسعه فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای است که بدون صرف هزینه های بالا و برخورداری از دانش تخصصی میسر نخواهد بود. استفاده از ظرفیت سرمایه گذار خارجی یکی از رویکردهایی است که دستیابی به اهداف توسعه ای در این بخش را تسریع می کند. هدف این مقاله نیز بررسی ظرفیت سرمایه گذاری خارجی به ویژه سرمایه گذاری مشترک در گسترش فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای در کشور است. نتایج بررسی نشان می دهد به رغم نیاز کشور به توسعه چنین فروشگاه هایی، ایران جزء 30 کشور اول جذاب در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این حوزه قرار ندارد. بنابراین، لازم است سازمان های ذی ربط برای جذابیت بیشتر این بازار در نگاه سرمایه گذاران خارجی، اقدامات مهمی همچون تامین و تخصیص زمین برای سرمایه گذاری مشترک در تاسیس فروشگاه زنجیره ای؛ آماده کردن شرایط عقد قرارداد با طرف خارجی و لحاظ کردن مولفه های کلیدی انتقال دانش مدیریتی، فناوری، آموزش تیروی انسانی؛ هماهنگی های لازم برای ثبت شرکت مستقل با همکاری طرفین و تسریع در فرایند اخذ مجوزها با رویکرد ایجاد پنجره واحد؛ تنظیم بسته مشوق و یا هماهنگی ها برای بهره مندی از ظرفیت های کنونی جهت تشویق سرمایه گذاری (معافیت ها یا تخفیف های مالیاتی، تسهیلات ارزی و ریالی) را مورد توجه قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین، لازم است سازمانهای برنامه ریز و سیاستگذار برای جذابیت بیشتر این بازار در نگاه سرمایهگذاران خارجی، اقداماتی همچون تأمین و تخصیص زمین برای سرمایهگذاری مشترک در تأسیس فروشگاه زنجیرهای؛ آماده کردن شرایط عقد قرارداد با طرف خارجی و لحاظ کردن مؤلفههای کلیدی انتقال دانش مدیریتی، فناوری، آموزش نیروی انسانی؛ هماهنگیهای لازم برای ثبت شرکت مستقل با همکاری طرفین و تسریع در فرآیند اخذ مجوزها با رویکرد ایجاد پنجره واحد؛ تنظیم بسته مشوق و یا هماهنگیها برای بهرهمندی از ظرفیتهای کنونی جهت تشویق سرمایهگذاری (معافیتها یا تخفیفهای مالیاتی، تسهیلات ارزی و ریالی) را مورد توجه قرار دهند.
در ارتباط با سرمایهگذاری مشترک در راهاندازی فروشگاههای زنجیرهای باید به موارد زیر در انعقاد قرارداد و راهاندازی توجه ویژهای صورت گیرد: - نحوه مالکیت و سهم سرمایهگذار خارجی و نیز شیوه سرمایهگذاری؛ مکانیابی فروشگاه؛ برندسازی برای فروشگاه؛ انتقال فناوری و دستیابی به دانش مدیریتی نوین؛ مشارکت کارکنان در سود بنگاه اقتصادی؛ تأمین نیروی انسانی و آموزش آنها؛ مبادی تأمین کالا و مدیریت فروشگاه.
بهرغم برنامهریزیهای صورت گرفته از سوی دولت یا متولی مربوطه (وزارت صنعت، معدن و تجارت) در افزایش تعداد فروشگاههای زنجیرهای در نظام توزیع، براساس شاخص توسعه خردهفروشی جهانی (GRDI) [16] ایران جزو 30 کشور اول جذاب در جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی قرار ندارد و از این رو باید در زمانی کوتاه نسبت به بررسی و در صورت امکان آماده کردن شرایط برای سرمایهگذارانی که علاقهمند به سرمایهگذاری در ایران هستند اقدام شود.
3. سرمایهگذاری مشترک یکی از کاراترین روشها برای انتقال فناوری، دانش مدیریتی و مهارت در تأسیس فروشگاههای زنجیرهای در کشور است.