چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی انجام پذیرفته است. برای رسیدن به هدف تحقیق؛ ابتدا، با مرور ادبیات، مهمترین مولفه های تاثیرگذار بر تجاری سازی احصاء و با بهره گیری از نظریه سه شاخگی (3c) هر کدام از مولفه ها بر اساس ویژگیهایی در سه دسته عوامل زمینه ای، محتوایی و ساختاری طبقه بندی و چارچوب مفهومی تحقیق ارائه و با جمع آوری داده های تجربی و روش مدل سازی معادلات ساختاری، چارچوب پیشنهادی اعتبارسنجی و مدل نهایی تحقیق ارائه شد. بر اساس یافته های پژوهش و مقادیر مربوط به ضریب مسیرها در مدل نهایی تحقیق، عوامل زمینه ای 4/34 درصد، محتوایی 5/21 درصد و ساختاری 7/34 درصد تغییرات مربوط به متغیر تجاری سازی را بطور مستقیم تبیین می کنند. از سوی دیگر، متغیر زمینه ای بطور غیر مستقیم و از طریق متغیر میانجی عوامل ساختاری به میزان 8/14 درصد و از طریق متغیر میانجی عوامل محتوایی به میزان 7/16 درصد بر متغیر وابسته تجاری سازی تاثیر دارد. محاسبه و تحلیل شاخص های برازش با نرم افزار Smart-PLS انطباق چارچوب مفهومی و پیشینه تجربی با واقعیت را تایید نمود.
As regards the commercialization of research one of the main mission’s universities has been accepted in addition to education and research, present research was performed with the aim of developing a comprehensive model for the commercialization of university research. To answer the research question, the literature of subject reviewed with exploratory and comparative approach and the most important factors were recognized that affecting the commercialization of research. Then, using the Tri-Category theory (3Cs), each of the factors based on the characteristics of the three categories; context, co-structural and content classified and conceptual framework was developed. The conceptual framework is validated by collecting empirical data and structural equation modeling method. Based on the study findings and the values of the path coefficients in the final research model, the context factors 34/4 percent, 21.5 percent and structural 34/7 Percentage change of variable commercialize directly explain. Also, context variable is effective indirectly through mediator structural factors of 14/8 and through the mediating variable on the dependent variable commercialization of content at a rate of 16/7 percent. Calculation and analysis of fitness indicators using Smart-PLS software, confirmed adaptation of conceptual framework and empirical data.
خلاصه ماشینی:
در این بخش ، سعی بر آن بوده تا مطالعات مختلفی که در زمینه بررسی تأثیر عوامل مختلف یا عوامل کلیدی موفقیت و مؤثر بر تجاری سازی و یا شناسایی موانع و چالش های پیش روی تجاری سازی انجام گرفته ، گزارش شود و نیز مدل هایی ارائه شده در طراحی چارچوب مفهومی تحقیق حاضر مورد بهره برداری قرار گیرد.
از آنجا که مقادیر همبستگی بین بارهای عاملی سؤال های (شاخص های ) مربوط به هریک از سازه های عوامل زمینه ای ، ساختاری و محتوایی با یکدیگر بیش تر از میزان همبستگی آن شاخص با سازه دیگری غیراز سازه خود است ؛ بنابراین ، این امر واگرایی مناسب مدل را با استفاده از روش اول نشان می دهد.
جمع بندی و ملاحظات براساس یافته های و نتایج حاصل از تحقیق حاضر، پیشنهادات پژوهشی و راهکارهای اجرایی به شرح زیر ارائه می شود: ● با عنایت به این که مؤلفه های مدل ارائه شده ، ٦٣/٧ درصد تغییرات مربوط به متغیر وابسته تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی را تبیین و ٣٦/٣ درصد مابقی مربوط به سایر عوامل و مؤلفه هایی است که بررسی نشده اند، لذا، در پژوهش های بعدی لازم است عوامل دیگری نیز مورد مطالعه و شناسایی قرار گیرند.
Behboudi (2011 April); quot;Nationalized Model For Commercialization, Field Study In Iranquot;, Interdisciplinary Journal of Research in Business, vol.
Ghashgayizadeh (2013); quot;Commercializing University Research Results: A Case Study by Behbahan Islamic Azad Universityquot;, Library Philosophy and Practice (e-journal), pp.
Swedish Institute for Growth Policy Studies, ITPS (2004); quot;Commercialization of Research Results in the United Statesquot;, An Overview of Federal and Academic Technology Transfer.