چکیده:
وفاداری و اعتماد مشتری به علامت تجاری ، مهمترین عامل تولید ارزش اقتصادی برای علامت تجاری می باشد و در صورت شبیه سازی علامت و یا استفاده غیر مجاز از علامت، سود ناشی از هزینه های صورت یافته توسط صاحب علامت، عاید استفاده کننده از علامت مجعول خواهد شد. مهمترین هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی معیارهای احراز نقض علائم تجاری در حقوق ایران و ایالات متحده آمریکا بر اساس ضوابط عام مسوولیت مدنی و خصوصیات علائم تجاری می باشد. به این منظور بررسی قوانین، متون قانونی کنوانسیونهای بین المللی در قالب کتب، مقالات و گزارشها به عمل آمده و رویه قضایی در زمینه خسارات وارده به مالکیت فکری مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان داد برای احراز شباهت میان دو علامت، بر سه عنصر اصلی علامت یعنی، آوای علامت، معنا، نمود و رقیق سازی علامت تکیه می کنند. همچنین در مقایسه با حقوق ایالات متحده آمریکا در حقوق ایران تعریف جامعی از نقض ارائه نگردیده و تفکیک میان افعالی هم چون شبیه سازی، تقلید، جعل نسبی، مسکوت گذاشته شده است و علائمی غیر دیداری قابل ثبت نیستند. اگرچه نتایج نشان داد که رویه قضایی جاری قادر است که معیار های احراز نقض را بر اساس ضوابط عام مسوولیت مدنی و نیز خصوصیات علائم تجاری ایجاد نماید و ضابطه مستتر در مقررات هردو کشور، منع تولید ابهام از طریق ایجاد شائبه وحدت منبع تولید یا وابستگی میان منشا علائم می باشد.
خلاصه ماشینی:
معیارهای احراز نقض علامت تجاری براساس ضوابط عام مسئولیت مدنی و خصوصیات علائم تجاری در حقوق ایران و ایالات متحده فرید احمدیان مقدم * میرقاسم جعفرزاده ** دریافت : ٩٥/٨/١١ پذیرش : ٩٥/١١/٣٠ مالکیت فکری / نقض علامت تجاری / ایران / ایالات متحده امریکا / معیار نقص علامت خلاصه وفاداری و اعتماد مشتری به علامت تجاری، مهم ترین عامل تولید ارزش اقتصادی برای علامت تجاری است و در صورت شبیه سازی علامت و یا استفاده غیرمجاز از علامت ، سود ناشی از هزینه های انجام شده توسط صاحب علامت ، عاید استفاده کننده از علامت مجعول خواهد شد.
البته شباهت علامت تجاری درصورتیکه موجب اشتباه مصرف کنندگان عادی نشود مانعی ندارد که این برداشت با توجه به بند «هـ» ماده (٣٢) قانون ثبت علائم مصوب ٨٦ منطقی به نظر میرسد و در زمان حکومت قانون سابق نیز چنین برداشتی در دعوی هنکل و احمد پهلوان ٦ صورت پذیرفته است .
جمع بندی و ملاحظات با توجه به مراتب فوق و بررسی مواد (٣١) و (٣٢) بندهای «الف » و «ب » ماده (٤٠) و ماده (٤١) قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال ٨٦، مشخص است که مقنن شخص ناقض علامت تجاری متعلق به دیگری را مسئول شناخته ولی از بیان مصادیق نقض خودداری کرده است و کشف نقض را براساس عنصر گمراه کنندگی و احتمال ایجاد ابهام ، به دادگاه ها واگذار کرده است که شیوه ای همانند شیوه به کار رفته در ماده (١) قانون مسئولیت مدنی است .
org/dockets/psjdjlta/uspto-trademark-trial-and-appeal-board/ envirotech-corporation-v-solaron-corporation/ FRANKLIN MINT CORP.
com/scholar_case?case=176193464384 77191958amp;q=Forum+Corp.
org/717/f2d/352 INDUCT-O-MATIC CORP.
html Regulation under the Singapore Treaty on the Law of Trademark: http://wipo.
United State Constitution § 1127 Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS) Agreement (1971); Available online at: https://www.