چکیده:
رشته مدیریت آموزشی یکی از رشته های با قدمت و پرطرفدار در مجموعه علوم تربیتی است که در بسیاری از دانشگاه های معتبر دولتی و غیردولتی دانشجویان زیادی را مجذوب خود و جایگاه ویژه ای بین اجتماع علمی حوزه علوم تربیتی کسب کرده است. در این رشته، استادان بسیاری کتاب های درسی تالیف کرده اند، از جمله علی علاقه بند نویسنده کتاب مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی.این اثر یکی از کتاب های پرارجاع و منبعی مهم برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری است. تاکنون تلاش پژوهشی خاصی برای ارزیابی این کتاب انجام نشده است؛ پژوهش توصیفی ـ پیمایشی حاضر با کاربست صد ویژگی کتاب دانشگاهی کارآمد و اثربخش، این کتاب را از دیدگاه 70 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت آموزشی در 6 دانشگاه دولتی شهر تهران ارزیابی کرده است. داده های فراهم شده از پرسشنامه ای روا و پایا، به وسیله آزمون های ناپارامتریک خی دو و فریدمن تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کتاب مورد ارزیابی هرچند در برخی از ابعاد وضعیت مطلوبی دارد؛ اما در برخی از ابعاد بسیار مهم دیگر، شامل «جامعیت و روزآمدی»، «پاکیزگی نگارشی و ادبی»، «همخوانی با نظریه های یادگیری»، و «ماهیت تعاملی و توان انگیزشی» مناسب نیست. در پایان مقاله درمورد یافته ها بحث شده است.
خلاصه ماشینی:
/ ٥ ماهیت تعاملی و توان ویژگی های انگیزشی همخوانی با فیزیکی و نظریه های ظاهری یادگیری تخصص گرایی انسجام و هدفمندی محتوایی و ساختاری / توان نظری و پاکیزگی دلالت های نگارشی و ادبی کاربردی توان استنادی و صلاحیت و ماهیت میان - کارنامۀ جامعیت و دیدآورندگان رشته ای روزآمدی پ شکل ١ عوامل اثربخش و کارآمد برای کتاب های دانشگاهی (منصوریان ، ١٣٩٢) نگاهی به کتاب مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی به بیان مؤلف (علاقه بند، ١٣٩٥)، منظـور از عبـارت مبـانی نظـری در عنـوان کتـاب ، عمـدتاً دانش و معرفت ناشی از تحقیقات و نظریه های علوم رفتاری است کـه اصـول و قواعـدی را برای پژوهش و کارورزی در مدیریت آموزشی فراهم می سازد و منظـور از عبـارت اصـول مدیریت آموزشی ، تعمیم هایی است که به مدل ها و نظریه ها منجر می شـود.
به بیان دیگر، این مـسئله مطـرح اسـت کـه آیـا ایـن منبـع ، دانش ویژگی های یک کتاب دانشگاهی مطلوب را دارد؟ از سوی دیگر، با توجه بـه اینکـه در نگاه به شاخص مثبت یک کتاب جامعیت چندانی وجود نداشته است ، مسئلۀ دیگـر ایـن پژوهش این است که آیا این کتاب بر اساس عوامل ده گانۀ معرفـی شـده توسـط منـصوریان (١٣٩٢) کیفیت لازم را دارد یا خیر؟ ضرورت و اهمیت این پژوهش از آنجا ناشی می شود که اولاً تاکنون ارزشیابی جـامعی از کیفیت کتاب های درسی رشتۀ مدیریت آموزشی انجام نشده است .