چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ساختاری حمایت اجتماعی ادراک شده و تعللورزی تحصیلی با واسطه گری شیوههای کمکخواهی تحصیلی در قالب یک مدل علی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم دوره دوم متوسطه شهر سنندج بود که در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۹۴ مشغول به تحصیل بودند. ۲۴۶ نفر از دانشآموزان پایه دوم متوسطه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. سه مقیاس تعللورزی تحصیلی- نسخه دانشآموزی سولومن و راث بلوم » مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی اسمیت و همکاران و مقیاس شیوههای کمکخواهی تحصیلی محقق ساخته» جهت سنجش متغیرهای مدل مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش, برازش مناسبی دارد و حمایت اجتماعی ادراک شده و شیوههای کمکخواهی تحصیلی بهصورت مستقیم تعللورزی تحصیلی را پیشبینی نمودند. همچنین حمایت اجتماعی ادراک شده بهصورت غیرمستقیم و همپای مسیر مستقیم» تعللورزی تحصیلی را پیش بینی نمود. در این میان مسیر مستقیم حمایت اجتماعی دراک شده به شیوههای کمکخواهی تحصیلی نیز معنادار بود. این پژوهش تلویحاتی برای مربیان و پرورشکاران دارد که میتوانند از نتایج آن برای پیشرفت و راهنمایی دانشآموزان بهره گیرند.